Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Saturday, July 31, 2010

Mulakan Sekarang!!!

Satu realiti kemanusiaan iaitu mahu menjadi insan cemerlang, gemilang dan terbilang. Jika kita 'interview' banduan  kat pusat serenti pun, pasti mreka juga akan kata... "Ya, aku nak 'graduate' dari sini dan aku mahu bina khidupan yang lebih baik di luar sana". Apatah lagi kalau kita tanya pula pada budak-budak sekolah, mahasiswa, ahli politik dan profesor sekalipun... Pendek kata, semua manusia yang bergelar hamba Allah bila ditanya mahukah anda menjadi insan terbilang? Sudah pasti jawapannya adalah, "Of course! Mestilah saya mahu menajdi orang yang berjaya dalam hidup."

Malangnya, majoriti manusia membina impian melangit tetapi tidak melakukan perubahan itu dari akar umbi. Manusia tidak menyedari dan tidak mengenal pasti apakah 1001 cabaran yang bakal menggugat keimanan dalam proses menggapai impian yang diidamkan. Orang yang Berjaya tidak akan takut dengan cabaran. Malah, mereka akan kenal pasti apakah bentuk-bntuk sempadan yang membentengi diri mereka untuk terus kekal mara ke hadapan menerobos pintu-pintu yang menjadi sempadan.

Orang yang cemerlang akan sentiasa berusaha mencari kunci-kunci utama untuk membuka sempadan diri yang terkunci raoat. Bak kata orang dulu-dulu, “kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya..

“Dan jika kamu berazam, maka bertawakkallah kepada Allah.” (Surah Ali ‘Imran:159)

Ayat di atas menerangkan, setiap kali niat untuk cemerlang dipasang, maka berserahlah kepada Allah SWT. Ingatlah Dia sentiasa kerana sebagai manusia yang terbatas pengetahuannya, kita tidak tahu apakah yang bakal menduga niat suci kita itu.

Mudah-mudahan, apabila kita mengingatiNYA dan berserah kepadaNYA, Allah juga akan mengingati kita dan mengutuskan para malaikat untuk membantu kita. Kadang-kadang Allah juga akan member motivasi kepada kita melalui ujian-ujianNYA. Tetapi kebanyakkan manusia tidak menyeari hakikat ini. Malah sering berburuk sangka tatkala menerima musibah. Bersabarlah..kerana sesungguhnya Dia tidak akan menguji hambaNYA melainkan apa yang terdaya ditanggung mereka..


Tip-tip untuk berubah:

Lihat kejayaan yang telah dicapai oleh orang yang paling hamper dengan kita.
Analisa kehinaan yang kita hadapi jika tidak berubah.
Lihat kemajuan yang telah dicapai oleh orang yang lebih muda daripada kita.
Wujudkan keinginan untuk memiliki harta benda seperti computer canggih dan sebagainya.
Kenangi kesilapan masa silan ketika muhasabah diri.
Berdoa kepada Allah agar hati didorong keinginan untuk berubah.

No comments:

Post a Comment