Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Wednesday, July 28, 2010

Hijrah remaja: Remaja Mengatasi Cabaran (bhg 4)

3- CABARAN PENGARUH DALAMAN DAN LUARAN :

Pengaruh dalaman terjadi akibat daripada keperibadian dan jati diri muslim yang lemah. Pengaruh ini mampu menguasai diri seseorang sehingga nafsu mengatasi iman dan akal. Diri akan cenderung melakukan kejahatan dan maksiat tanpa rasa salah dan dosa. Pertimbangan akal tidak dapat membezakan di antara baik dan buruk. Membawa diri terjerumus dan dihanyutkan arus kerosakan, kejahatan dan kebinasaan.


Pengaruh dalaman ini timbul akibat jiwa yang kosong dan akal yang tidak berilmu. Didikan, tarbiah dan perjalanan hidupnya tidak dipimpin dengan manhaj yang disediakan Allah dan rasul-Nya. Jiwa dan akalnya tidak diisi dengan ilmu agama. Rohnya tidak ‘disuap’ dengan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah S.W.T.

Apabila pengaruh dalaman menguasai diri maka pengaruh luaran akan mudah hadir. Pengaruh luaran tidak akan mampu mendatangkan apa-apa kesan negatif jika dalaman seseorang kuat dan utuh sebagai muslim. Pengaruh luaran adalah persekitaran. Keluarga, teman dan suasana sekeliling merupakan persekitaran yang mampu mempengaruhi seseorang. 

No comments:

Post a Comment