Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Wednesday, September 22, 2010

Matilah Aku!!!!!

Bila sebut pasal mati... Ramai yang takut. "Oh, aku tak sedia nak mati lagi.". Itulah antara yang diucapkan.. Ada pula yang kata, "Kau jangan bawa kereta laju-laju, kalau mati naya. Aku tak kahwin lagi oi!!"

Tahukah anda..(macam iklan kat astro je), Kematian yg paling mulia ialah matinya para syuhada. Sebab, para syuhada' ni dah dijanjikan syurga. Tidak ada sesuatu yang dialami anak Adam dari apa yang diciptakan Allah lebih berat daripada kematian. Baginya kematian lebih ringan daripada apa yang akan dialaminya sesudahnya.



Perbanyaklah mengingat kematian. Seorang hamba yang banyak mengingati mati maka Allah akan menghidupkan hatinya dan diringankan baginya akan sakitnya kematian. {HR.Ad-Dailami}
 Penjelasan: Dia mati dgn mudah dan ringan pada saat sakaratul maut.

Janganlah seorang mati kecuali dia dalam keadaan berbaik sangka terhadap Allah dan janganlah ada orang yg menginginkan mati kerana kesusahan yang dideritanya. Apabila harus melakukannya hendaklah dia cukup berkata Ya Allah tetap hidupkan aku selama kehidupan itu baik bagiku dan wafatkanlah aku jika kematian baik untukku. {HR.Bukhari}

Cukuplah maut sebagai pelajaran dan keyakinan sebagai kekayaan.

Mati mendadak suatu kesenangan bagi seorang mukmin dan penyesalan bagi orang durhaka. {HR.Ahmad}
Penjelasan:Ertinya seorang mukmin sudah mempunyai bekal dan persiapan dalam menghadapi maut tiap saat sedangkan orang durhaka tidak.

Tuntunlah orang yang menjelang wafat dgn ucapan Laailaaha illallah {maksudnya agar dia mau meniru mengucapkannya}.

Tidak dibolehkan bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhir berkabung atas suatu kematian lebih dari tiga malam kecuali terhadap kematian suaminya maka masa berkabungnya empat bulan dan sepuluh hari.
Penjelasan: Kematian ayah ibu saudara dan yang lain selain suaminya masa berkabungnya tidak boleh melebihi tiga hari.

Seorang sahabat bertanya Ya Rasulullah jenazah orang kafir berlalu di hadapan kami apakah kami perlu berdiri? Nabi Saw segera menjawab Ya berdirilah. Sesungguhnya kamu berdiri bukanlah utk menghormati mayitnya tetapi menghormati yg merenggut nyawa-nyawa.

Ada tiga perkara yang mengikuti mayit sesudah wafatnya yaitu keluarganya hartanya dan amalnya.Yang dua kembali dan yang satu tinggal bersamanya. Yang pulang kembali adalah keluarga dan hartanya sedangkan yang tinggal bersamanya adalah amalnya. {HR.Bukhari dan Muslim}
Seorang mayit dalam kuburnya seperti orang tenggelam yang sedang minta pertolongan. Dia menanti-nanti doa ayah ibu anak dan kawan yg terpercaya. Apabila doa itu sampai kepadanya baginya lebih disukai dari dunia berikut segala isinya. Dan sesungguhnya Allah ‘Azza wajalla menyampaikan doa penghuni dunia untuk ahli kubur sebesar gunung-gunung. Adapun hadiah orang-orang ygan hidup kepada orang-orang mati ialah mohon istighfar kepada Allah untuk mereka dan bersedekah atas nama mereka.

Apabila seorang muslim wafat dan jenazahnya disolatkani oleh empat puluh orang yang tidak bersyirik kepada Allah maka Allah mengizinkan syafaat oleh mereka baginya {si mayit}.

Percepatlah menghantar jenazah ke kuburnya. Bila dia seorang yg soleh maka kebaikanlah yang kamu hantarkan kepadanya dan apabila sebaliknya, maka sesuatu keburukan yang kamu tanggalkan dari beban lehermu.


Seorang mayit dapat disiksa disebabkan tangisan keluarganya.
Penjelasan: Hal tersebut terjadi bila keluarganya menangisi mayit dengan berlebih-lebihan dan apatah lagi dengan raungan dan berteriak-teriak. Menangisi dengan wajar dari anggota keluarga yang ditinggalkan wafat sebenarnya dibolehkan dalam agama. Lalu kenapa si mayit yang harus menanggung akibatnya? Ini disebabkan kerana sebelum wafatnya dia tidak pernah mengajarkan hal demikian.

Barangsiapa wafat pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat maka dia terpelihara dari fitnah kubur.

Janganlah mengingat-ingat orang-orangmu yg telah wafat kecuali dgn menyebut-nyebut kebaikan mereka.

Seorang sahabat bertanya "Ya Rasulullah pesankan sesuatu kepadaku yang akan berguna bagiku dari sisi Allah." Nabi Saw lalu bersabda: Perbanyaklah mengingat kematian maka kamu akan terhibur dari dunia dan hendaklah kamu bersyukur. Sesungguhnya bersyukur akan menambah kenikmatan Allah dan perbanyaklah doa. Sesungguhnya kamu tidak mengetahui bila doamu akan terkabul.
Sumber: 1100 Hadits Terpilih - Dr. Muhammad Faiz Almath - Gema Insani Press

No comments:

Post a Comment