Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Sunday, October 30, 2011

Doa Bila Kecewa...




“DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYANYANG..
YA ALLAH, WAHAI TUHANKU…
Segala pujian bagiMu, Pemilik sekalian alam dan selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, ahli keluarganya, sahabat-sahabat ’anhum dan sesiapa yang mengikuti mereka dengan ikhlas hinggalah hari kiamat..
Sesungguhnya kupohon dariMu dengan segala limpah kurniaMu, ampunilah segala dosa-dosaku yang terdahulu serta yang akan datang, juga yang kusembunyikan dan yang kuperlihatkan, yang kukerjakan dengan bersungguh-sungguh, ataupun yang kukerjakan dengan sambil lewa..ampunilah aku wahai Tuhanku Ya Rahman..Sesungguhnya aku hanyalah seorang hambaMu yang lemah, lagi tidak berdaya..
Ya Rahman, Ya Malik..
Dengan nama Mu yang Quddus, sudilah kiranya Kau mendengar rintihan batinku ini, Ya Salam..Ya Al-Mukmin, sungguh bukan niat dari hatiku untuk membenci takdir Mu, apatah lagi menyalahkan Mu dalam setiap takdirMu yang telah ditakdirkan padaku..HambaMu ini hanya sekadar ingin melepaskan rasa yang pedih yang menyucuk di sudut hatiku..Juga ampunilah hambaMu ini..aku sedang cuba menahan sakit walaupun mengalir air mata..semoga susahnya hatiku dan gugurnya air mataku tidak mengeluarkan aku dari batas gelar orang sabar..Ampunilah aku Ya Allah…
Ya Al-Jabbar..Ya Al-Mutakabbir..
Aku kecewa lagi dalam mengejar cintaku..sudah beberapa kali aku cuba untuk mencari cinta seorang wanita namun kesudahannya mengecewakan lagi..Belum pernah sekali aku benar-benar rasa cinta seorang wanita..semuanya yang kutemui hanya mengecewakan aku..orang yang aku suka semuanya pergi jauh dari diriku ini..hanya yang mampu aku lakukan hanya sekadar memendam perasaan dan kecewanya amat memedihkan hatiku ini Ya Allah..Ampunilah aku kiranya ini balasan aku terhadap orang-orang yang aku singkirkan dari hatiku ini..aku tak boleh tipu diri sendiri dan permainkan perasaan mereka..aku tak dapat terima dan teruskan andainya hatiku tidak dapat menerima orang2 yang ikhlas menyukai diriku..benar Ya Allah..SeseungguhNya Engkau sajalah amat mengerti hati dan jiwaku ini..Ampunilah dosaku ini terhadap mereka semua itu..Andai ini balasanku. Aku terimanya dengan Redha..
Ya Wahhab, Ya Razzaq..
Tak sangka selama ini hatiku meratapi sesuatu yang bukan milikku..Acapkali dia berada di depanku, berkocak laut tenangku..Meskipun aku cuba atasi segalanya namun getaran itu tetap melanda laut tenangku..kocakan rasa itu adakala aku tidak mampu melawan bilamana dia hadir dengan segala usikan dan gurauan yang indah..aku akui belum pernah ada lelaki seberaninya yang mampu mendekati dan mengusikku yang pemalu ini dengan kata-kata yang indah..Wahai Na Azhair, yang mengetahui lahir dan batinku ini, teguhkanlah keimanku ini..tenangkan jiwaku dan damaikanlah rasaku dari segala sesuatu yang memesongkan aku dariMu Ya Wali..
Ya Allah, tuhan tempatku mengadu..
Malam ini aku telah mendapat jawapan atas segala persoalan yang bermain difikiranku ini terhadap wanita yang aku suka itu..Jawapan yang sama yang telah aku ketahui sebelum ini..Nampaknya kali ini aku terpaksa menerima hakikat bahwa dia bukan jodohku..walaupun aku benar-benar rasa kecewa dan sedih yang teramat sangat namun aku bersyukur padaMu Ya Allah kerna aku tidak perlu lagi membuai rasa seorang diri..membuai rasa yang sia-sia..
Mulai malam ini. Aku perlu belajar untuk melupakannya..melupakan segala kenangan bersamanya..melupakan segala usikan dan gurauannya yang amat indah dalam hidupku ini..Seandainya dia telah ditakdirkan bukan untukku Al-Baith, maka bantulah aku untuk memadamkan segala ingatan, harapan dan apa jua yang menarik hatiku kepadanya..Bantulah juga diriku mengubat kelukaan ini Ya Allah..Jadikanlah luka ini luka yang indah, sebagaimana Kau telah menarikku kembali ke jalanMu dengan kelukaan semalam yang terindah suatu ketika dahulu..Ya Al-Matin, biarpun hidup yang Kau pinjamkan padaku ini dihiasi dengan hiba dan duka, namun dengan ZatMu yang Mulia kepada aku hambaMU..yang tidak punyai apa-apa meskipun hanya sehembus nafas..Ya Allah..redhakanlah hatiku ini terhadap apa jua kurnia dariMu kerna segala pemberianMu sebenarnya nikmat..Bantulah aku yang lemah ini Ya Allah..
Ya Al-Tawwab, Ya Al-Muntaqim..
Semoga dengan kehadirannya dalam hidupku dengan takdirMu akan menjuruskan aku untuk lebih mengenaliMu..Moga juga, kelukaan ini tidak akan memalingkan aku dariMu..Aku redha dengan apa yang telah terjadi..Pastinya segala kejadian ada himahnya..sedangkan aku tidak berpengetahuan tentang segala sesuatu yang tersembunyi..
Ya Allah, Ya Hamid..
Berikanlah aku kekuatan dan kesabaran sebagaimana yang telah Engkau berikan kepadaku suatu ketika dahulu atas kekecewaan yang sama…Aku pasrah atas ketentuanMu..Aku pohon agar Engkau gantikan insan yang lebih baik selepas ini..insan yang benar-benar jodoh yang terbaik buat kehidupanku di dunia dan jua akhirat..insan yang benar-benar dapat memimpin aku ke jalanMu..
Ya Allah.. Sesungguhnya Engkau Maha Petunjuk
Tunjukkan padaku jalan yang lurus..selamatkan aku dari kejahatan dan kecelakaan..Sesungguhnya aku adalah yang menganiayai diriku sendiri dan tiada pengampuanan melainkan dengan ampunanMu..sesungguhnya tiada upaya dariku melainkan dengan izin Mu..Akulah hamba Mu yang mengharapkan belas dari Mu..
Perkenankanlah harapanku Ya As-Sabur..Wahai Tuhanku yang Maha Berkuasa..Kaulah segala-galanya bagiku..Amin Ya Rabbal A’Lamin..”

1 comment: