Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Saturday, October 1, 2011

Dik, tak Sah Sembahyang Kamu tadi...

Assalamualaikum WBT...
Semoga sahabat semua dirahmati Allah SWT..

Hari ini, saya menghabiskan masa berehat di rumah setelah semalam melalui perjalanan yang memenatkan.. Walaupun saya dah biasa berulang alik dari UTM Skudai ke Pasir Gudang, entah kenapa perjalanan semalam menguji saya. Lewat dapat teksi..lewat dapat bas..terpaksa berdiri dalam bas.. Perjalanan yang biasanya mengambil masa 2 jam setengah menjadi 3 jam lebih.

Sampai di Pasir Gudang..dah hampir habis waktu maghrib..Segera saya menuju ke surau di Kompleks Pusat Bandar (tak pasti masjid ke surau sebab besarrrrr). Alhamdulillah, ada beberapa orang muslimah di sana.. Saya lantas segera mengangkat wudhu..

Mungkin kerana nak cepat (takut habis waktu solat maghrib), maka saya terus saja solat tanpa memakai telekung. Apatah lagi dah menjadi kebiasaan saya kalau berjalan tak bawa telekung (sebab dah pakai jubah besar, tudung labuh siap bersarung tangan dan stokin bersih khas untuk solat)

Usai solat maghrib, tiba-tiba bahu saya ditepuk dari belakang.
"Dik, sembahyang kamu tak sah!" Ujar seorang Mak Cik tegas. Saya terkedu seketika.. Tertanya-tanya juga..

"Kenapa mak cik?" Tanya saya musykil..

"Kamu ni, sembahyang tak pakai telekung, mana boleh. tak menutup aurat!"

Saya tersdiam seketika sambil membelek-belek diri saya.. Mencari-cari kalau ada aurat saya yang terbuka..

"Erm...mana aurat saya yang terdedah mak cik?" mata mak Cik tersebut meliar memandang saya

"Ustaz yang bagi ceramah kat masjid pernah kata, kalau nak sembahyang kena pakai telekung, warna putih. baru sah"

Adeh..serta merta saya teringakat Kak Anazahrah.. Tak silap saya, beliau pun pernah mengalami perkara yang serupa.

Saya nak terangkan, tapi muka mak cik tu garang semacam. Belum sempat nak buka mulut..mak cik tu dah beredar ke belakang. melipat telekung.

Pandangan saya mengekori susuk tubuh mak cik itu.. Aduh, berbaju blouse lengan 3 suku dengan tudung ala-ala Dato' Siti Nurhaliza.. Saya hanya mampu tersenyum, tak perlu kata apa-apa..

2 comments:

  1. sebab tula islam ni perlu sangat2 kepada ilmu..kalau tak kita akan memusuhi apa yang kita tak tahu..

    bagaimana awak terangkan kembali kepad makcik tu..atau awak berlalu ja..

    macam2 no..:)

    ReplyDelete
  2. hihi..sori2 tak perasan awak dah cerita dah..:)

    ReplyDelete