Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Saturday, October 29, 2011

Aktiviti Bila Tension!!!

Assalamualaikum WBT
Semoga Allah merahmati sahabat semua...

Alhamdullah...entri kali ni nak simple je.. Yup..dua tiga menjak ni memang tahap kewarasan otak menurun sedikit dek tension tahap kronik yang melanda jiwa..

Asbab ketensionan tu...biarlah menjadi rahsia.. CUma sejak dua menjak ni memang sibuk. Mujurlah dapat juga cuti hari ni. Jadi, hari cuti sebegini dihabiskan masa dengan meredakan rasa tension. Buat apa ya????

Aa lagi la yang Cik Nurin ni nak buat selain daripada masak..masak..masak... Ape benda pula yang nak dimasak hari ini ye? OOooo.... rasa nak makan sup.. Yupp...Cik Nurin ni memang peminat sup.. Apa saja makanan yang berasaskan sup.. Tapi hari ni tak nak la makan sup yang berempah.. Just sup simple yang lite dan tak banyak minyak.. Yup, sup ayam dengan tauhu dan makaroni...


Sup ni mudah saja.. Just reneh daging ayam dengan sup bunjut Adabi, pastu masukkan bawang goreng dalam satu sudu, garam, serbuk perasa dan sesudu kecil serbuk perisa ayam.

Sambil reneh sup, boleh rebus makaroni..bila dah empuk, terus tos dan basuh dengan air sejuk supaya makaroni tak terlebih masak.

Guna periuk lain..gorengkan tauhu yang dah dibelah 2 sampai warnanya kecoklatan.. Angkat saja tauhu terus masuk dalam periuk sup yang tengah mengelegak.

Masukkan daun sup dan daun bawang yang dah dihiris halus.. Tutup api.

Hidangkan bersama makaroni, daun sup dan bawang goreng.. Jangan lupa sambal kicap dan limau nipis.. Nyum..nyum..

*cara nak hasilkan sambal kicap yang sedap... ambil segenggam cili padi, 2 ulas bawang putih, 1/3 cawan bawang goreng, 1 cawan kicap manis, 2 sudu gula.. blender halus..Rasanya memang berbeza daripada sambal kicap yang biasa..

No comments:

Post a Comment