Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Monday, October 17, 2011

Hati-hati dengan Sekeping Hati

Assalamualaikum WBT
Semoga sahabat semua dirahmati Allah SWT

Alhamdulillah..hari ini saya diberi kesempatan untuk menulis. Ingin saya berkongsi kisah.. Kisah yang diluahkan oleh seorang hamba Allah satu masa dulu..

"Lelaki ni semuanya sama saja.. Suka mempermainkan perasaan perempuan. Suka ambil kesempatan," Ujarnya dengan nada marah. Baru bertengkar dengan buah hati barangkali.. 

Saya hanya mampu tersenyum.. Sebetulnya ayat yang paling tepat adalah "segelintir" bukan semua. Kalau semua..masakan ayahnya mahupun abangnya juga sama??

Tidak berhenti dia menyalahkan lelaki... Lantas segala kebaikkan yang dihulur diungkit kembali.. Saya hanya mendengar.. Tidak mahu menambah amarah.. Api lawannya air, bukan api. Malahan saya juga seorang wanita..sedikit sebanyak saya faham apa yang pernah dia rasa..

Apa boleh buat... kita hanyalah manusia dan manusia fitrahnya lemah..sangat lemah. Sempurnanya manusia kerana kesempurnaan tiada tolok bandingan yang ada pada Dzat Allah Ta'ala.

Saya tidak mahu meletakkan kesalahan di tangan sesiapa selebihnya cenderung menyalahkan diri sendiri.. Kenapa kita tidak pernah beringat dan berhati-hati. Kepercayaan yang diberi melebihi harapan yang diharap. Akhirnya apabila kepercayaan dikhianati..diri termangu seorang diri.. Lantas menangis merenung nasib di jendela.. Salah siapa?

"Sampai hati dia buat aku macam ni.. Dah 3 tahun aku dengan dia.. Banyak dah aku korbankan..Masa susah dulu, aku yang tolong dia..Beribu aku habis untuk dia..last-last dia buang aku macam tu saja"

Kenapa perlu disalahkan orang lain? Kenapa diri tidak pernah bermuhasabah? Kenapa dahulu tidak pernah peduli lantas tidak pernah beringat sebelum terkena? Wahai wanita yang kusayangi...peliharah diri kalian..Janganlah mudah terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki sehingga mudah dirimu menyerahkan mahkota berharga..Janganlah mudah berbangga apabila diminati lelaki lantas berkata "Oh, banyak-banyak perempuan yang ada, aku juga yang dipilih"

Mahupun dia adalah seorang lelaki yang soleh..mahupun perempuan yang solehah.. yang bergelar ustaz mahupun ustazah di kaca mata kalian..tidak boleh dianggap mereka itu beriman kerana sahaja penampilan berjanggut sejemput..berkopiah..bertudung labuh mahupun berjubah..semua itu bukan jaminan imannya berterusan hidup. Kerana dia masih lagi mempunyai teman yang sentiasa hidup iaitu Syaitan dan Nafsu.. Berhati-hatilah pad sekeping hati..



 Ilmu ada tapi tidak ‘pandai’ memanfaatkan ilmu tersebut, itulah padahnya. Kadang-kadang kaku untuk membuat keputusan matang, tidak matang kita akan dihukum oleh sunnatullah kerana kebanyakan manusia memilih jalan berduri yang disengajakan kelak akan memakan diri. Ilmu diperolehi untuk diamalkan.

Tiada alasan walaupun kalian beralasan bukan datang dari latarbelakang agama, kerana sekarang mudah untuk dapatkan bahan ilmiah, dan bergenri islami... sama ada melalui saluran biasa, mendengar kaset, audio ceramah dan kuliah atau secara formal dengan mengikuti kelas pengajian yang ditawarkan secara langsung.

Lantas kita dituntut beramal dengan ilmu tersebut. Bagaimana? Gunalah akal untuk mencerna ilmu tersebut dalam realiti hidup.

Belajar tanpa berfikir adalah suatu kesia-siaan. Justeru tiada faedah pelajar lulus peperiksaan tetapi tidak menyertai latihan berfikir di sepanjang pembelajaran itu. Beliau lulus dengan hafalan, bukan dengan kefahaman. Tanda kelulusan dengan hafalan dan bukan kefahaman, ialah apabila hafalannya tidak dapat menguruskan realiti. Tafsirannya di awangan, terjemahannya berterbangan. Ideanya sangat tekstual, hingga teks berpisah dari konteks.

Kita pun menyelidiki punca ‘cerdik pandai’ kita ini membelot pada sebuah ilmu. Maka akhirnya kita ketemu jawapan, iaitu para pembikin ilmu ini sedari umur muda hingga meraih sarjana, telah bergelumang dengan satu sistem. Sistem yang mengarahkan kepada satu keupayaan sahaja; ingat dan luah kembali di atas sekeping kertas. Maka ingatan yang tertuang itulah akan dinilai hidup dan jaya seorang manusia.

Justeru kaedah berkurun lama para pensyarah dan profesor bergelumang dengan sistem exam orianted inilah akhirnya membuatkan mereka beriman bahawa pengukur kepandaian seseorang insan adalah dengan ingat dan luahkan kembali. Percaya bahawa seorang manusia yang boleh mengingat dan boleh menjawab soalan yang diberikan seperti yang termaktub dalam silibus berupa manusia yang cerdik dan harus diberikan ‘kepandaian’ kepadanya.

Namun, panas tidak selamanya hingga ke petang. Adakalanya diri ini tumpas juga dengan gelocakan hawa nafsu. Ingat tersebut tidak lagi berupaya menahan asakan bertali arus anasir-anasir daripada luar kotak ‘kepandaian’ kita tadi. Maka lahirlah mereka yang cerdik pandai, intelek agama turut sama bergelumang di dalam kancah sosial tidak sihat. Mana puncanya? Kerana ilmu yang ada tidak pula pernah beriman, hanya menjaga kepentingan peribadi, tidak lebih untuk mendapatkan segulung ijazah.

Ironinya sangat aneh, teramat lurus bendul fikirannya menadah maklumat hingga tahunya yang banyak itu, tidak lagi berhasil membantu diri menjawab soalan kehidupan, di luar kertas peperiksaan. Bahawa belajar tanpa berfikir adalah sia-sia belaka, berfikir tanpa belajar adalah merbahaya.

Hasil kita perolehi, adalah seperti perempuan malang yang ditinggalkan bulat-bulat oleh bekas kekasih di atas. Mudah kesempatan diambil, dirobek.

Kita diberi peluang mencipta diari dan perjalanan hidup sendiri. Takdir kita ada selepas azam dan usaha yang kita ikhtiar. Bukannya menyalah takdir bila diri terjebak di dalam arus membulu, kerana kita telah mentakdirkan diri sendiri menjadi seperti itu. Apa gunanya salahkan orang lain disebabkan kecuaian diri sendiri. Paling berkesan pun kita akan berasa lega apabila amarah dilepaskan bertalu-talu, namun kesan parutnya akan terus membekas di jiwa kalian.

Ingatlah wahai wanita. Kalian ada tugasan yang perlu diutamakan baik sebagai srikandi di jalan dakwah mahupun dalam urusan rumahtangga, iaitu sentiasa patuh pada perintah-Nya. Kaum adam juga sama. Carilah hati anda berada di mana ketika dan di saat ini, dan letakkan pada sumur yang sepatutnya, usahlah lagi dibiarkannya bersendirian tanpa iman sebagai teman yang menjaga.

Ada orang tidak jumpa hati sendiri. Dia tidak tahu di mana hatinya berada, lalu kemahuan hati sendiri jadi tidak menentu. Oleh itu, banyak kata putus hatinya menyimpang jauh dari kehendak naluri insani yang diterajui oleh agama. Maka disebutkan bahawa tempat kita mencari hati adalah dalam mengingati-Nya, dalam menundukkan diri bersolat di hadapan-Nya, dalam merenung hikmah di sebalik setiap kalam-Nya, dan dalam kita menyediakan diri ke destinasi menuju-Nya. Bahkan alam ini, pengajaran paling sesuai untuk kita mengenali Tauhid.

Kalau tidak jumpa hati di tempat-tempat ini, berdoalah kepada Allah, agar diberi sekeping hati untuk berasa diri sebagai hamba, seorang hamba tidak memiliki apa-apa. Doa itu senjata bagi orang-orang beriman.

1 comment: