Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Sunday, April 3, 2011

Ala.. Nak La Tengok Muka... o_O"

Assalamualaikum WBT
Alhamdulillah, syukur atas kurniaan-NYA..

Saya dah lama tak berjalan-jalan luar Johor Bahru. Tapi sekali-sekala berjalan keluar daerah, kenangannya terasa hingga kini. Akhir tahun lepas, saya menyertai gathering Selatan Online di Tanjung Piai, Pontian Johor. Walaupun cuma 2 hari 1 malam, namun program di sana memang seronok. Jumpa sahabat maya yang selama ini tidak dikenali, ternyata memberikan satu pengalaman yang baru. Lebih manis apabila gathering di sana turut dihadiri YB Salahuddin Ayub. Antara pemimpin PAS yang disegani. Memang terbaekklah.

Ada juga yang lucunya bila saya berjumpa dengan anak seorang forumer, Shakh kalau tak silap. Masa tu saya menemani budak itu di lobby chalet. Ayah dan ibunya keluar. Ditenungnya saya. Bila saya tanya kenapa, dia kata, "Akak, buka la tutup muka tu, nak tengok.". tergelak besar saya ketika itu. Disebabkan tak ada orang masa tu (lobby tu memang sunyi sikit) saya buka la sekejap untu tatapan dia. "Dah buka ni, comel tak?" Sempat saya bertanya kepadanya. Dia tersenyum kemudian mengganguukan kepala. Waah, bangga la sekejap. Hehehe.

Itu di Tanjung Piai. Pertengahan bulan 3, saya bersama ibu angkat saya bertolak ke Kuala Terengganu. Juga atas sebab perjumpaan laman Halaqah.Net. Salah 1 laman web islamik yang selalu saya kunjungi sejak setahun yang lalu. kalau tak silap, ada saya kongsikan dalam blog ini  >>> http://durratulmujahid.blogspot.com/2011/03/jalan-jalan-ke-terengganu.html

Ada satu lagi pengalaman manis berkaitan 'topeng ninja' yang saya pakai. Ada seorang anak halaqian ini, Iman namanya..sangat lasak dan hyperaktif. Satu hari, ketika mendengar ceramah agama di masjid, dia menghampiri saya. Ingatkan apa, rupanya dia nak tarik purdah saya. nak tengok muka agaknya. Tapi tak berjaya sebab saya ikat purdah tu agak ketat. kasihan adik tu, tak ada rezekilah nampaknya dik. Apa pun adik memang best, rindu kat Iman.

Di taska tempat saya kerja pun kadang kala ada anak-anak yang akan menyuruh saya membuka purdah saya. Ada juga yang sembunyi bila saya pakai purdah. Sebabnya mereka tak kenal cikgu mereka. masa ni tak hairan la ada yang menangis. Tapi paling kelakar bila ada seorang budak yang memang takut sangat kalau saya pakai stokin kaki. Nampak saja terus dia menangis. Adoilah.. Macam-macam kerenah ya? Apa pun, semoga kalian menjadi anak yang soleh dan solehah suatu hari nanti.. Allahumma Amiin Ya lathif.

No comments:

Post a Comment