Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Thursday, April 21, 2011

Aduh... Sakitnya!!!

Assalamualaikum WBT..
Alhamdulillah, syukur pada Allah yang memberikan rahmatNYA.
Semoga kalian diberkati Allah sentiasa..

Saya diberi kesempatan sekali lagi untuk menulis. Entri kali ini, saya ingin kongsikan kisah di Taska Ihsan. Sudah lama tidak berkongsi cerita kehidupan saya bersama anak-anak di sana. Alhamdulillah, masing-masing semakin membesar.. Zaqwan, Haaziq, Hani Zulaikha, Danny, Balqis, Intan, Maya, Anis, Aqlan, Zohaib dan Ramai lagi. Gembira tatkala melihat perkembangan mereka.

Hari ini, sedang saya sibuk membasuh botol, Syahim datang lantas menunjukkan sikunya yang berdarah. Menangis tak berhenti akibat kesakitan. Saya yang sememangnya takut darah mula rasa seram sejuk. Naum memandangkan tiada sesiapa yang membantu, saya ambil tisu dan basahkan dengan air panas. Saya cuci tangannya yang luka sebelum menyapu ubat.

"Aduh...sakitnya cikgu..sakit.." rintih Syahim
"Sikit je ni, Syahim kan budak lelaki. Kenalah kuat," pujuk saya lembut. Syahim kadangkala menarik tangannya dari pegangan saya. Mungkin tak tahan sakit.
"Syahim panjat dollhouse tu ke?" Tanya saya sambil menunjukkan ke arah rumah mainan yang besar yang menjadi tempat anak-anak taska bermain. Dia menganggukkan kepala.
"Itulah, kan cikgu dah kata, lepas mandi tidur. Jangan main panjat-panjat. Sekarang dah jatuh. Sakitkan?" Tanya saya. Syahim mengganggukkan kepala.
"Bila cikgu cakap, kena dengar. jangan melawan. Allah tak suka orang yang tak dengar cakap cikgu. Sama macam Allah tak sayang dengan orang yang selalu lawan mama dia. Sebab kat sekolah, cikgu ni dah macam mama Syahim. Faham?"
"Kenapa cikgu macam mama?" Tanya Syahim
"Sebab kat rumah, yang bagi makan siapa? mama kan? Kalau Syahim sakit siapa bagi ubat?"
"Mama," Jawab Syahim.
"Pandai. Kalau Syahim buat homework, siapa ajar kat rumah?" Tanya saya lagi.
"Mama.."
" Dah tu kat sini kalau Syahim nak makan, siapa yang bagi?"
"Err, cikgu"
"Kalau Syahim sakit..siapa letak ubat?"
"Cikgu juga.. Ha'ah la.. cikgu macam mama." Jawab Syahim girang. Bijak budak ni. Mudah membuat konklusi.
"Haa, sebab tu tak boleh lawan cikgu. Sebab cikgu pun macam mama Syahim juga. Allah tak sayang orang yang suka lawan mama."
"Kalau Allah tak sayang macam mana cikgu?"
"Kalau Allah tak sayang kita, nanti jadi macam ni lah. Allah bagi Syahim sakit.. Syahim nak makan, ALlah tak bagi. Sebab dia nak Syahim sedar. Ooo..Allah bagi aku sakit, maknanya aku ada buat salah kat Allah."
Syahim terlopong. Kelihatan Miza Faqihah, Syakir, Amira Wardah dan Nasuha turut terlopong mendengar ceritaku.
"MIza tahu tak, macam mana nak minta maaf kat Allah kalau kita buat salah?" Tanyaku. Dia menggelengkan kepala.
"Bila kita buat salah, kena sebut.. Astaghfirullahal'azim. Ikut cikgu semua..."
"Astaghfirullahal'azim.."
"Pandai pun."

Selesai meletakkan ubat, saya kembali menyambung tugas. Manakala mereka semua tertidur keletihan sementara menunggu cikgu yang lain ambil mereka untuk ke kelas mengaji.

1 comment: