Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Tuesday, November 22, 2011

Karipap-Karipap Cinta..

Assalamualaikum WBT
Semoga sahabat semua dirahmati Allah SWT

Masih mood memasak walaupun tak ada apa lagi nak dimasak.. Huuu... Akhirnya habis juga kuih Seri Muka yang saya buat petang tadi.. masa tengah borak-borak kat facebook pasal kuih seri muka ni, ada sorang ukhti ni request Karipap daging.. Alamak, baru je buat dik ahad lepas. Tapi karipap sardin la sebab kat rumah ni paling laju karipap sardin dengan telur..

Banyak cara nak buat kulit karipap ni.. Ada yang mudah rapuh, liat dan ada juga yang rangup.. Berfgantung pada bahan dan cara menguli. Tapi kali ni saya nak kongsi kulit karipap yang memang rapuh.. Walaupun dah sejuk tetap rapuh..tak liat punya..

Kalau bercerita pasal karipap ni, banyak memorinya.. dulu masa sekolah rendah, mak masak untuk kantin sekolah kat kampung.. Hari-hari kami tolong mak buat kuih.. Dan sedari umur 8 tahun, saya dah dipaksa menguli, menggelek karipap.. Bila umur 10 tahun, saya dah pandai kelim karipap.. Best tak?

Ok la.. tak nak cakap banyak.. Saya kongsi bersama resepi karipap turun temurun daripada my mak ok..

Kulit Karipap
2 sudu marjerin
4 cawan tepung gandum
1/2 cawan minyak
1/2 cawan air (campur ais)
1/2 sudu kecil garam

marjerin dan tepung gandung digaul bersama (macam serbuk roti jadinya)
minyak dipanaskan.. buat bulatan kat tengah tepung..masukkan minyak panas.. Uli guna senduk kayu sampai tepung sebati. Garam dibancuh dalam air sejuk.. masukkan sikit-sikit dalam adunan tepung dan gaul sampai sebati..tidak berketul dan lembut

Inti
3 ketul sardin (buang kuah)
2 biji bawang besar (dihiris halus)
2 ulas bawang putih (cincang)
2 biji cili api (ditumbuk)
garam dan serbuk perasa
minyak untuk menumis.
kalau nak tambah serbuk kari or kentang boleh..

Panaskan minya, tumis bawang dan lada, kemudian masukkan sardin dan hancurkan.. masukkan bahan perasa.

p/s: kalau nak inti telur, semua bahan menumis kena tumbuk halus.. tumis dan kemudian masukkan 5 biji telur dan hancurkan..

Ok.. masa nak uli tu, jangan terlalu tebal..nanti tak rangup dan tak masak dalamnya. Kulitnya agak rapuh jadi jangan terlalu nipis masa menguli. kalau nak buat frozen, goreng karipap setengah masak untuk matikan minyak dalam doh.. pastu simpan dalam bekas kedap udara.. masukkan dalam frozen, tahan lebih seminggu.

No comments:

Post a Comment