Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Saturday, February 26, 2011

Mujahadah Itu Indah

Alhamdulillah... saya masih di sini. Masih diberi kekuatan untuk menulis. Walaupun sejak kebelakangan ini masa yang ada kian terbatas untuk memberi saya peluang berkongsi lebih banyak cerita..

Kali ini saya nak berkongsi cerita tentang keadaan saya di Taska Ihsan.. Bulan ini, masuk 4 bulan saya bekerja di sini. Alhamdulillah..saya suka kerja saya.. Mendidik anak-anak seawal usia 2 bulan. Nampak mudah, tapi sebenarnya ketika umur inilah mereka mula mengenal dunia.. Mereka lihat dan adaptasi dalam kehidupan mereka.. Apa yang ibu bapa lakukan.. Ucapkan.. mereka lihat..dengar dan itulah yang mereka buat.

Kita sedia maklum, anak-anak dilahirkan ibarat kain putih, dan ibu bapalah yang mencorakkan mereka.. namun, dalam kesibukkan mereka bekerja.. ada satu pihak lagi yang bertanggungjawab mencorakkan mereka.. Siapa? Sudah tentu pengasuh. Sebab, sedar atau tidak, anak-anak lebih banyak menghabiskan masa dengan pengasuh berbanding ibu-bapa. Justeru, tersalah pilih pengasuh boleh mencemarkan 'lukisan; anda.

Di Taska Ihsan.. Saya duduk di bahagian bayi (umur 2 bulan hingga 2 tahun). Namun seringkali saya mencelah ke bahagian kanak-kanak (2-5 tahun). Di bahagian bayi.. saya bertanggungjawab menjaga mereka..makan, pakai,minum, tidur (kadangkala saya joint mereka tidur sekali.. haha). percaya atau tidak, dalam masa seminggu saja saya bekerja, anak-anak di sini sudah cukup rapat dengan saya.. Dan sekarang dah masuk 4 bulan.. Zaqwan dah mula menangis bila saya hantar ke pintu.. Anis akan melompat gembira bila saya sambut, Ainul memang tak nak dengan orang lain kecuali saya. Firhan akan panjat peha saya setiap kali saya duduk, Intan akan menangis bila saya keluar bilik, Balqis dan Aqmal Soleh tak akan tidur kalau bukan saya yang tepuk dan Aqlan.. baby 6 bulan yang mukanya seiras dengan saya..dah pandai menangis bila saya berhenti mengaji sewaktu hayun buaian. byangkan kuasa Allah, mereka masih kecil tapi mereka dapat kenal siapa yang menjaga mereka walau hanya beberapa bulan saja. Dan kerana itulah terasa amat-amat berat sekali untuk berjauhan dengan mereka terutamanya waktu hujung minggu.

Saya menganggap tugas saya sebagi stu jalan dakwah.. Bukan saja pada anak-anak, ibu bapa dan juga pekerja di sini.. Mereka sangat rapat, saling berkongsi masalah dan cerita. Sebab itulah mereka tak segan silu berkongsi masalah dengan saya.... dan sebaiknya saya memberikan pandangan seikhlasnya.. Kadang kala terbit rasa simpati pada mereka..dengan dugaan di rumah, tempat kerja. Namun, hanya kata semangat yang mampu saya ucapkan.. (Ada kalanya saya bantu juga melaui cara lain).

lagi satu.. di sini, kami akan berkongsi-kongsi masakkan.. Biasanya mana yang ada rezeki lebih, akan bawa makanan ke taska.. Selalu juga dapat makan kek free, nasi ayam..sup dan sebagainya. Disebabkan saya hidup menumpang di rumah ummi, jaranglah saya masak. Tapi Mak Idah dan Mak Ani rajin bertanya resepi dengan saya.. Yelah, mungkin sebab sebelum ni memang saya ada pengalaman masak di kenduri kawen.. Ada kalanya saya tumpang masak di rumah Kak Syuhada.. salah seorang pekerja di sini, Saya pun selalu tidur di rumah dia memandangkan dia tengah sarat mengandung dan suaminya pula sibuk. Hari tu saya bawa muffin, laksa johor, kari ayam dan asam pedas ikan pari. Alhamdulillh, ada rezeki dikongsi bersama.

Hm.. macam mana? best tak kerja kat sini? Gaji memang tak banyak, namun rezeki kan Allah yang beri.. InsyaAllah ada rezeki di tepat lain... Allahumma Amiin Ya Lathif..

2 comments:

  1. Assalamualaikum Sister....

    Menarik post saudari, sekarang masih kerja di Taska Ihsan lagi?

    ReplyDelete