Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Thursday, August 11, 2011

Rezeki Ramadhan..

Alhamdulillah..bersyukur ke hadrat Illahi kerana diberi kesempatan menikmati Ramadan yang penuh barokah ini.. Alhamdulillah, sedar tak sedar sudah 11 hari kita berpuasa. Pantasnya masa berlalu..masih banyak masa yang disia-siakan.. Tapi azam untuk khatam al-Quran masih tebal.. Cuma tak berkesempatan nak bertadarus di masjid sebab jauh daripada taska.. Belum ada rezeki.

Ramadhan kali ini disambut dalam 2 situasi berbeza.. Di rumah bersama keluarga.. Di taska bersendirian.. Dua suasana yang berbeza namun nikmatnya Ramadhan masih mampu dirasai.. Di rumah..memang meriah. Yelah, berbuka dengan 12 ahli keluarga dengan ragam anak-anak saudara berbuka puasa memang menghiburkan hati. Walaupun penat namun segalanya hilang disebalik wajah gembira mereka kerana berjaya melaksanakan puasa pada hari itu..

Di taska.. banyak mengajar saya erti sabar.. Sabar tatkala mengadap makanan sendirian sekaligus menyapa keinsafan di hati.. Betapa beruntungnya saya..walaupun berbuka sendirian masih diberikan nikmat rezeki yang melimpah ruah. Di saat yang lain tidak punya apa-apa..saya pula terpaksa menolak pemberian jiran kerana tidak mampu menghabiskan makanan yang ada.. Daripada terbuang, lebih baik diberikan pada jiran yang lain mahupun dihabiskan oleh anak-anak mereka. Tidak sanggup mengtongsampahkan juadah berbuka puasa..

Sudah menjadi kebiasaan, sedari kecil mak selalu mengajar kami erti berkongsi apa yang ada dengan jiran tetangga.. Saya tak lepaskan peluang mengamalkan apa yang diajar mak di sini. Seiap minggu sekurang-kurangnya sekali saya akan masak lebih dan hantar ke rumah jiran-jiran. Yelah, asyik mereka saja yang hantar makanan ke saya… bak kata pepatah.. orang berbudi kita berbahasa.. Minggu lepas saya masak bubur pulut hitam seperiuk besar.. Minggu ni pula saya masak nasi lemak dan sambal udang.. Alhamdulillah..banyak mana saya masak tak pernah kurang tak pernah lebih. Semuanya cukup-cukup bahagi sama rata dengan 9 jiran yang ada (saya duduk di apartmen, so ramai la jiran).

Bila hantar makanan, saya terpaksa pesan..tak payah balas ye. Sebabnya…kalau 9 orang balas apa yang saya beri..bayangkanlah, macam mana saya nak habiskan??? OOHoh, nampaknya rencana diet saya musnah lagi tahun ini.. Memang tak sopan rasanya bila terpaksa menolak pemberian orang tapi saya tak mampu nak menghadap juadah yang terlalu banyak.

Alhamdulillah..semuanya berkat ramadhan.. Rezeki melimpah ruah.. Wang gaji pun dapat dijimatkan. Kalau dulu sesaknya nak kumpul 50 dalam masa sebulan.. Tapi sekarang Allah beri saya rezeki yang lain. Duit lebih boleh masuk tabung masjid. Ooohoh..

Hm..nak kongsi sikit ni… kembali bab berkongsi juadah… Alangkah besarnya ganjaran bagi mereka yang menyediakan juadah  untuk berbuka puasa.. Rasulullah s.a.w berpesan.. untuk meningkat neraca kita adalah dengan cara menginfaqkan sedikit harta dengan menyediakan juadah berbuka puasa untuk mereka-mereka yang berpuasa. Terlalu besar ganjarannya seperti yang diberitahu Rasulullah

Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa (untuk berbuka puasa), dia akan mendapat balasan pahala yang sama seperti pahala orang yang berpuasa itu tanpa dikurangkan sedikitpun daripadanya “(Tirmidzi dan Ibn Majah)

Adalah sunnah mereka yang dijemput untuk berbuka puasa mendoakan orang yang menjemput dengan doa-doa yang baik setelah selesai berbuka puasa.

Jadi apa lagi?? Jangan lepaskan peluang mendapat lebih banyak ganjaran di bulan Ramadhan ini.. Rajin-rajinlah ke dapur ya!

No comments:

Post a Comment