Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Sunday, August 21, 2011

Ramadhan Dinikmati...Syawal Tetap DInanti...

Assalamualaikum WBT..
Semoga sahabat semua dirahmati Allah...

Alhamdulillah..diberi kesempatan menulis di blog ini sekali lagi. Agak sibuk sekarang ni dengan aktiviti sepanjang Ramadhan.. Ya Allah..sedar tak sedar lagi berapa hari saja Ramadhan bakal meninggalkan kita. Cepatnya masa berlalu, bagai semalam bermulanya puasa.

Kalau pergi ke pasar raya...masing-masing dah sibuk memutarkan lagu raya.. Orang ramai mula bersesak membeli kelengkapan raya.. Malah ada rumah yang mula diterangi pelita. Itu belum lagi bunyi mercun dum..dam..dum..dam.. Kuih raya sana sini ada..macam-macam warna, bentuk..rasa? lebih kurang sama. Namun banyak juga orang mengeluh..kenaikkan harga barang sedikit sebanyak membebani mereka.. lebih-lebih lagi yang memiliki isi rumah yang besar. Anak-anak semestinya diutamakan..

Ada juga yang post di facebook..memberi peringatan agar tidak terlalu asyik dengan persiapan raya sedangkan Ramadhan masih jauh menemui penghujungnya.. Ye, saya sangat setuju. Sebaiknya Syawal disambut dengan penuh kesederhanaan.. Tidak perlu terlalu membazir, berlumba menukar perabot, langsir dan warna rumah dan sebagainya.. Apa yang masih boleh diguna..gunalah..

Tahun ni, di pihak keluarga saya sendiri tak banyak persiapan yang dibuat. Kuih muih kalau tahun sebelum ni memang penuh almari, kali ini memang tak beli pun. Kalau tahun lepas, saya banyak masa juga nak buat biskut sendiri. Tahun ni nampaknya tak berhasil la nak buat itu buat ini. Sekadar berjaya menyiapkan Almond london, biskut bunga cina, tart dan cornflakes madu. Tak ada kuih beli. Kerepek pun 2 jenis saja (itupun jiran jual dan sebagai tanda kami meyokong usahanya). Selain tu, terfikir-fikir juga nak buat muffin dan kek 2 hari sebelum raya. Buat kelainan sikit. Kalau sempat la. Biasanya tinggal harapan je. Sebab mak kalau masak ketupat bukan sikit-sikit. Mau dekat 15 ekor ayam dan 200 biji ketupat juga selamat dalam kuali. Yelah..nak hantar satu kampung (sebab semua sedara) Oh ya..tahun ni ayam kampung banyak..itik pun ada...jadi bolehlah dikorbankan.. Huu...sembelih sendiri baru tanpa was-was.

Baju raya? Baru beli tadi.. Jubah.. Ce teka..ce teka.. warna apa? ohoh...betul!!!! warna hitam. Saya jarang beli jubah warna lain, kebanyakkannya hitam. Memang ada yang berwarna tapi tak banyak jika nak dibandingkan dengan hitam.. Hitam itu menawan, betul tak? Beli dengan Aisyah dan Anisya..sementara kakak dan abang ipar pilih kasut (beli senyap-senyap). Bukan apa, kalau beli depan dia mesti kena komplen, asyik hitam saja.. Nak buat macam mana, Allah dah jadikan adikmu seorang ni mudah jatuh hati dengan warna hitam.. Itu sajalah persiapan raya kali ni. Alhamdulillah...

Bila saya beli belah untuk raya ni bukan bererti saya me;upakan Ramadhan dan berlebihan menyambut Syawal.. Tidak sama sekali.. Ramadhan tetap dirai..dengan ibadah kepadaNYA..Di samping itu, Syawal tetap dinanti tanda kemenangan kita menahan nafsu dan godaan selama sebulan.. Dan berharap agar terus istiqomah...terus ke bulan-bulan berikutnya.. InsyaAllah.. Allahumma Amin Ya Lathif..


No comments:

Post a Comment