Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Thursday, May 12, 2011

Tutuplah Auratmu Kerana Allah...

Assalamualaikum WBT..
Semoga Allah merahmati sahabat sekalian...

Alhamdulillah, dah sihat sikit daripada serangan virus chicken pox. Alhamdulillah...serangan tu tak banyak. Pandai pula bintik-bintik merah tu cari tempat untuk 'landing'. Hanya sebiji di muka. yang lainnya di kawasan yang tersorok. Sememangnya, chicken pox ni agak digeruni oleh sesetengah wanita. Antaranya sebab takut muka cacat. Ye ke? Maka, banyaklah mesej yang saya terima daripada mak cik kat tempat kerja.. Tak bagi makan makanan yang berminyak..tak boleh masak..tak boleh kena habuk..tak boleh berpeluh. pendek kata kena duduk diam-diam kat bilik. Adakah saya akan melakukan hal sedemikian? Ooh.. sudah tentulah tidak. Masakan saya tegar melihat ibu saya yang dah berusia 69 tahun melakukan kerja rumah seorang diri? pagi ahad tu saja saya dah mandi peluh menyiapkan kerja rumah..cuci tandas dan memasak. Semua saya langgar. Cuma bab makan saya jaga. Dalam hati saya berdoa "andai muka saya berparut sebab saya buat semua kerja ni..saya redha". Dan Alhamdulillah..tak ada pula.

Ok, ada masa terluang, saya layari laman web.. tengok abaya yang cantik-cantik..memasang angan-angan untuk memiliki sepasang. Namun saya tahu, khayalan tetap khayalan. Tatkala melihatkan harga abaya yang kebanyakkan mencecah RM 200 sehelai.. masyaAllah. Saya hanya mampu menelan air liur. mahalnya. Gulp!!

Jauh di sudut hati..saya tak mampu. Sekarang inipun jubah yang saya beli hanya sekitar RM50- RM 80 saja. Itupun nak kena kumpul duit betul-betul. Sejak meninggalkan zaman baju kurung dan beralih ke zaman jubah hitam ni.. saya cuba mengumpul seberapa banyak koleksi (lebih 5 pasang) untuk dipakai seharian dan berjalan-jalan..

Yup, ikutlah kemampuan. kalau anda rasa berbaloi dan mampu membeli pakaian harga beratus..belilah.. Kalau anda tak mampu, jangan pula bersedih. maka bersyukurlah apa yang ada. Pakaian hanya menutupi luaran.. yang penting dalaman kita. hati kita. Namun, sebaik-baik pakaian ialah pakaian taqwa.. Biarlah menutup aurat kerana Allah.. Bukan kerana bermegah-megah dek kecantikkan yang ada. Semoga Allah memberkati kita semua.. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment