Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Thursday, May 5, 2011

Jangan Kawan Dia!!!

Assalamualaikum WBT
Alhamdulillah..syukur pada Allah akan kesempatan yang diberikan..
Semoga pembaca semua juga dirahmati Allah SWT.


Kali ini, sekali lagi saya ingin mencoretkan peristiwa yang berlaku di Taska Ihsan.. MasyaAllah.. indahnya berdakwah dengan anak-anak.. perlukan kesabaran dan hikmah. Alhamdulillah.. InsyaAllah mereka semua akan menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

Macam-macam ragam yang saya jumpa di sana.. Pernah suatu masa dulu saya ceritakan kisah 2 beradik.. Syahim dan Syakir. Masa tu saya tak sedar mereka ini bersaudara. Ingatkan sekadar kawan kerana wajah mereka sangat berbeza. Petang itu..saya menegur mereka:

Cikgu Nurin: Eh, cantik la baju Syahim dengan Syakir. Sama pula tu... Ada Ben10.
Shakir:          Mestilah.. sebab hari ini kitorang nak belajar doa Ben10.
Cikgu Nurin: Erkk..doa Ben10? Macam mana tu???
Syahim:        Bismillahirrahmanirrahim... Ben10... Ben10 (sambil menadah tangan)
Cikgu Nurin:(Sambil tepuk dahi) Isk..mana ada doa macam tu?
Syakir:         Ada la..nanti nak belajar. 

Saya cuma mampu menggelengkan kepala.. Nahh..itulah anak-anak.. mereka ni ibarat kain putih. Kita inilah yang mencorakkannya. Mereka masih dalam proses menjelajah.. Belajar mengadaptasi apa yang berlaku di sekitar mereka. Waktu usia sebegini adalah sangat penting bagi ibu-bapa untuk membentuk imiginasi mereka. Kalau hari-hari disogokkan dengan kartun Ultraman.. Ben10 dan bermacam lagi..maka imiginasi mereka hanya disekitar itulah.

Lagi satu...saya tak tahulah orang lain. Tapi saya selalu saksikan fenomena ini dikalangan anak saudara dan nak-anak tadika mahupun taska. Malah suatu ketika dahulu..saya sendiri pernah mengalaminya. Kes...main tak kawan..tak kawan..

Puteri: Miza, Amirah..korang jangan kawan Farisya. tadikan dia tak nak bagi kita gula-gula. Dia kedekut.
Farisya: Cikgu!!!! Puteri dia tak nak kawan kita!!!
Puteri: Awak jahat, kedekut. Tak nak saya kawan dengan awak.
Miza dan Amirah Wardah berdiri di belakang Puteri. Dan saya dengan muka ala-ala komander mendekati mereka sambil bercekak pinggang.
Cikgu Nurin: Kenapa main tak kawan..tak kawan ni?
Miza: Farisya mula dulu cikgu. 
Farisya: Tak, Puteri yang tak kawan kita dulu.
Cikgu Nurin: Ok, kalau macam tu.. Yang lain semua jangan kawan Puteri, Miza, Farisya dengan Amirah. Faham tak?
Murid lain: Fahhaaaammmmm..
Kelihatan Puteri dan Miza sudah mula mengalirkan air mata.
Cikgu Nurin: Kenapa menangis? Sedih tak kalau semua orang tak nak kawan kita? 
Miza dan Puteri mengganggukkan kepalanya.
Cikgu Nurin: Dah tu, kenapa buat kawan macam tu? Kalau hari ni kita buat kawan amcam tu..esok-esok semua orang tak nak kawan dengan kita. Allah tu Adil, nanti dia balas. 
Farisya: Adil tu apa cikgu?
Cikgu Nurin: Adil tu maksudnya..kalau hari ni kita buat baik kat orang..esok Allah akan balas dengan perbuatan baik kat kita. Sama juga kalau kita buat jahat..esok Allah bagi balasan jahat kat kita. 
Amirah Wardah: Ooo..dah tu kita tak boleh buat jahat la cikgu?
Cikgu Nurin: Mestilah tak boleh..nanti orang lain yang akan buat jahat kat kita. Nak ke kalau orang buat jahat kat kita?
masing-masing menggeleng kepala.. 
Cikgu Nurin: Ok, lepas ni jangan buat lagi. Faham? Sekarang salam...

Begitulah anak-anak..nampak macam remeh temeh, tapi yang remeh temeh tu la jangan sampai berdarah menjadi nanah. Kena sentiasa ajar anak kita sikap saling memaafkan dan saling menjaga silaturrahim.. Jangan mudah menyakiti hati orang dan sentiasa menjaga hubungan yang baik sesama makhlukNYA.

Daripada Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a., khadam Rasulullah SAW, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda: Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri.

(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)

wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment