Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Friday, January 21, 2011

Bagaimana Melahirkan Peribadi Wanita Muslimah?

Sahabat yang dirahmati Allah,
Kita sangat perlu untuk membahas tajuk ini kerana beberapa alasan. Diantara alasan tersebut adalah apa yang kita saksikan dalam kehidupan sebagian wanita muslimah di zaman ini. Dalam beberapa hal seorang wanita Muslimah begitu serius, tapi dalam hal-hal yang lain sangat kurang dan jauh dari nilai-nilai agama.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
"Sesungguhnya dunia dan seluruh isinya adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah."
(Hadis Riwayat Muslim)

Sabda baginda lagi yang bermaksud :
"Tidak aku tinggalkan suatu fitnah sesudahku lebih merbahaya kepada kaum lelaki melainkan godaan wanita."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sebagai contoh, kita boleh menyaksikan seorang wanita muslimah yang solehah, melaksanakan syiar-syiar Islam. Namun, tidak menghiraukan kesihatan dan kebersihan mulut dan dirinya. Tidak peduli dengan kesihatan dan aroma yang keluar dari mulut atau tubuhnya. Atau sebaliknya, begitu besar perhatiannya terhadap kesihatan dan kebersihan dirinya tapi melalaikan ibadah dan pelaksanaan syiar-syiar Islam.

Contoh lain, kita dapati ada seorang muslimah mencurahkan perhatiannya pada ibadah tapi tidak memiliki pandangan yang benar tentang Islam yang menyeluruh, ‘bagaimana Islam membicarakan tentang alam, kehidupan dan manusia.’

Ada yang suka belajar agama dan menghadiri majlis-majlis ilmu, tapi tidak menjaga lisannya dari ghibah (mengumpat) dan namimah (mengadu domba).

Ada yang hubungan peribadinya dengan Allah s.w.t.  baik, tapi tidak menjaga hubungan baik dengan tetangga dan rakan-rakannya.

Ada yang menjaga hubungannya dengan rakan-rakan dan tetangganya baik tapi tidak melaksanakan dengan baik hak-hak kedua ibu bapanya. Kurang mengambil perhatian dan tidak berbakti dan melaksanakan tanggungjawab kepada mereka. Hak-hak orang tua diabaikan.

Ada yang berbakti kepada kedua orang tuanya baik tetapi tidak memenuhi hak-hak suaminya. Apabila hadir dimajlis-majlis keraian. majlis perkahwinan dan pertemuan sesama para wanita bersek dan berhias diri dengan sempurna tetapi bila berada dirumahnya tidak berhias untuk suami.

Ada yang berbakti kepada suaminya tetapi tidak membantu suaminya untuk berbakti kepada masyarakat dan tidak membantu suaminya untuk berbuat kebajikan, bertaqwa dan beramal soleh.

Ada yang taat dan patuh kepada suaminya tetapi  kurang memperhatikan pembinaan dan pembentukan keperibadian anak-anaknya. Kurang membena perkembangan kejiwaaan dan akal mereka. Kurang memperhatikan suasana sekelilingnya yang akan memberi pengaruh yang besar kepada perkembangan tarbiyyah anak-anaknya.

Ada yang memperhatikan itu semua tetapi  kurang menjalin ikatan silaturahimnya kepada kaum keluarga dan saudara-mara.

Ada yang silaturahim terhadap keluarganya baik, tapi hubungannya dengan lingkungan sekitarnya tidak baik. Sibuk dengan urusan peribadinya. Tidak peduli dengan persoalan kaum muslimin dan muslimat.

Ada yang memperhatikan persoalan peribadi dan umat Islam tetapi kurang memperhatikan pengembangan pengetahuannya. Tidak menambah pengetahuannya dengan belajar dan terus membaca.


Kalau kita merasa heran dari ini semua, keheranan kita akan bertambah ketika kita mengetahui bahawa itu semua muncul dari para wanita Muslimah yang memiliki tingkat kesadaran yang cukup baik terhadap agama ini. Dari para wanita Muslimah yang tumbuh dalam lingkungan Islam dan memiliki bekal pengetahuan agama yang tidak sedikit!

Ini disebabkan tidak prihatin dan tidak memandang Islam dengan pandangan yang jauh dan seimbang seperti yang telah diajarkan oleh Islam. Pandangan yang menyeluruh tentang manusia, kehidupan, dan alam sekelilingnya. Pandangan yang mendorong seseorang untuk melihat segala sesuatu dengan seimbang. Tidak megutamakan satu aspek dengan meninggalkan aspek yang lain.

Sahabat yang dimuliakan,
Orang yang memperhatikan dengan teliti ayat-ayat Qur’an dan hadis-hadis akan mendapati begitu banyaknya dalil yang menjelaskan perilaku yang seharusnya dimiliki wanita Muslimah dalam hubungannya dengan Tuhannya, pembentukan peribadinya dan hubungannya dengan orang lain. Urusan yang mengatur kehidupan yang mengatur segala sesuatu dari yang besar sampai yang kecil. Semua nash tersebut akan memberikan cara-cara kehidupan yang seimbang. Kehidupan yang menjamin kebahagiaan, kejayaan di dunia dan kehidupan di hari kemudian.

Semua ini yang telah digariskan oleh Islam dalam Al-Qur’an dan sunnah akan mengantarkan seorang wanita Muslimah mendapatkan kepribadiannya yang mulia. Kepribadian yang sejalan dengan fitrahnya. Sehingga melahirkan wanita Muslimah yang unggul, mulia dan istimewa dalam perasaan, pemikiran, perilaku dan hubungannya.

Mencapai tingkat tersebut sangatlah penting bagi kehidupan umat manusia secara umum kerana wanita memiliki pengaruh yang sangat besar bagi kehidupan generasi akan datang, melahirkan para pejuang, menanamkan nilai-nilai, menghiasi kehidupan dengan cinta, kasih sayang dan keindahan serta membangunkan  rumah tangga dengan rasa aman, tenang, tentram dan damai.

Sahabat yang dikasihi,
Wanita Muslimah adalah satu-satunya wanita yang sanggup menerangi dunia wanita yang telah tersesat jauh dengan kehidupan jahiliah dan hanya mengutamakan kecantikan dan kebendaan semata-mata. Wanita Muslimah berkemampuan untuk melahirkan peribadi-peribadi mulia dan meninggalkan kehidupan wanita morden hari ini yang telah menyempang jauh dengan ajaran Islam yang sebenar. Hal itu dengan mengenalkan dirinya, menghadapkan dirinya pada sumber permikiran yang murni untuk kembali kepada kepribadiannya yang mulia yaitu kepribadian yang telah dibentuk oleh Al-Qur’an dan As Sunnah.

Wahai wanita Islam yang sejati!
Apabila piala hatimu telah dipenuhi kecintaan dan kesetiaan yang mendalam kepada Allah, barulah mudah fizikal dan akal diarah untuk melakukan sebarang bentuk kebaktian. Sesungguhnya kebaktian yang utama dilakukan oleh wanita Islam yang sedar ialah membantu agama Allah supaya syariat Islam mewarnai seluruh hidup insan. Setiap saat seluruh tenaga akan digembeling untuk menyebarkan seruan keyakinan supaya setiap anggota masyarakat menepati tujuan manusia diciptakan.

Oleh itu berhati-hatilah didalam menjalani kehidupan ini, sentiasa berwaspada dan menjaga akhlak dan peribadimu. Jangan kecundang dengan tipu daya dunia dan terpengaruh dengan pujuk rayu anak Adam. Sekiranya kamu kekal dengan status wanita solehah insya Allah pasti kamu akan mendapat kebahagiaan di dunia dan mendapat kemuliaan di hari Akhirat.m
Mudah-mudahan Allah Subhaanahu Wata’aala memberikan taufiq dan hidayahnya padamu untuk istiqamah dalam agama yang telah dibawa Nabi Muhammad s.a.w.

No comments:

Post a Comment