Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Tuesday, March 8, 2011

Tips Memilih Sahabat

Assalamualaikum..

Kali ini saya nak kongsi tips bagaimana nak pilih sahabat. Sahabat ni ada macam-macam sahabat. Sahabat dunia akhirat..sahabat dunia saja.. sahabat menangis dan ketawa.. ada sahabat yang datang time ketawa sahaja tapi jarang sangat nak jumpa sahabat yang hanya time menangis saja, time ketawa dia hilang... ( ada ke?) Tak kiralah sahabat yang bagaimana pun kita cari, kalau boleh pastikanlah sahabat itu benar-benar membawa kita ke jalan kebaikkan, bukannya kehancuran.


NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.



Susah bukan nak cari sahabat sebegini? Namun percayalah..kalau kita benar-benar ikhlas dalam menjalin ukhuwwah persahabatan, InsyaAllah DIA akan mempertemukn kita dengan sahabat yang benar-benar membawa kita ke jalanNYA. Yang penting jangan putus untuk berdoa. insyaAllah.

1 comment: