Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Saturday, July 16, 2011

Pusing sana..Pusing sini.. Akhirnya kena kat batang hidung sendiri...

Assalamualaikum WBT
Alhamdulillah.. Semoga sahabat semua dilimpahi rahmat Allah SWT..
InsyaAllah..

Pernahkah anda berkata dengan seorang sahabat... Tup-tup apa yang anda katakan itu terkena ke batang hidung sendiri? Saya pernah..saya pernah... (senyum)


Dulu kan..saya selalu kata kat kawan-kawan saya..saya tak nak cari suami dari Negeri kelantan or Terengganu. Bukan kerana saya ni bersifat 'kenegerian' tapi saya takut saya tak dapat ikut cara mereka, makan manis-manis...cakap loghat yang langsung saya tak faham.. Tup..tup.. Semua lelaki yang saya kenal dari sana.. Malah bakal zauj saya pun orang sana.. Apa kes???

Itu berita baik.. Alhamdulillah, saya bersyukur dipertemukan dengan beliau.. Semoga impian kami membina mahligai sakinah warrahmah tercapai. Allahumma amiiin Ya Lathif. Cuma kisah yang saya nak cerita ni lain sikit..

Kadang-kadang ada kenalan datang pada kita, mengadu itu ini, lantas kita dengan rela hati memberikan nasihat. Masa berganti masa..minggu berganti minggu tanpa kita sedari apa yang kita perkatakan itu menerjah ke dalam kehidupan kita.. Ada masanya kita dapat menghadapi situasi itu sesuai dengan apa yang pernah kita nasihatkan dulu...Adakalanya kita sendiri terumbang ambing.. Lupa segala apa yang kita pernah tahu.. sebab itulah..kadangkala sebagai manusia kita diuji dengan apa yang pernah kita perkatakan..

Allah telah berfirman: "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?" (QS Al-Ankabut:2-3).

Melalui ayat di atas, Sayyid Qutb (1327-1386 Hijrah) menafsirkan sesungguhnya iman itu bukanlah hanya sebuah kata-kata yang diucap, malah iman adalah suatu hakikat yang mempunyai tugasnya, suatu amanah yang mempunyai beban tanggungjawabnya, suatu jihad yang memerlukan kesabaran dan suatu perjuangan yang memerlukan ketabahan. Manusia tidak cukup dengan hanya berkata: "Kami telah beriman..." Mereka tidak dibiarkan membuat dakwaan seperti itu hingga terdedah kepada ujian dan membuktikan kebenaran dakwaan mereka. Mereka juga perlu keluar daripada ujian itu dengan hati bersih sebagaimana api menguji emas untuk memisahkan unsur logam yang murah melekat padanya. Inilah makna asal kata-kata ujian dari segi bahasa. Ia mempunyai tujuannya, bayangannya dan saranannya. Begitulah juga ujian itu bertindak terhadap hati manusia.

Hm.... bila difikirkan kembali ayat-ayat ini, serta merta hati jadi takut.. takut untuk memberi nasihat berlebihan... Takut untuk bercakap berlebihan. Sebab saya tahu kemampuan saya dalam menghadapi ujian itu bagaimana...Semoga Allah memelihara saya dan tidak menguji saya dengan sesuatu yang tidak saya mampu hadapi.. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment