Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Sunday, July 17, 2011

Air Tangan Orang Yang Tak Solat..

Assalamualaikum WBT
Semoga Allah melimpahkan rahmatNYA buat sahabat yang dikasihi...



Kali ini saya tergerak untuk berkonsi entri yang cukup menarik.. Mungkin ramai yang dah tahu, mungkin ada juga yang terlepas pandang.. Soal makan mungkin ada yang pandang enteng..ada juga yang terlalu berhati-hati.. Dalam kita sibuk mengira kadar kalori makanan yang diambil..dalam kita sibuk memeriksa halal-haram makanan itu (penting sebab akan jadi darah daging)..kita lupa satu perkara - siapa yang memasaknya. Benda ni selalu terjadi dalam kes makan kat kedai.. yelah, terlalu sibuk sampai tak sempat nak masak kan..Kita main telan saja ikut tekak tanpa memeriksa siapa yang memasaknya.

Cuba baca kisah yang berlaku pada zaman Nabi Musa A.S...


Kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.
Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. 
Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.
See... Betapa hinanya makan masakkan hasil air tangan orang yang meninggalkan solat. Tu baru air dari bumbung, belum air tangan lagi tu.. So, tergamakkah anda memberi makan anak-anak dan suami anda makanan yang dimasak oleh orang yang meninggalkan solat?

Jadi...lepas ni kalau nak makan tu tengok-tengoklah dulu siapa yang masak... Pilih-pilih kedai jangan ikut sedap tekak je.. Lebih afdhal masak sendiri kat rumah.. Suruh Encik Zauj belikan barang-barang memasak.. Lagi berkat..lagi selamat... Tak tahu resepi???? Internet ada.. Tekan saja.. kat My Resepi pun banyak.. Cuba sekali..dua kali..tiga kali..lama-lama jadi la... OK??? 

2 comments: