Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Friday, November 26, 2010

Walimah Abang

Seminggu saja lagi abang rudi akan bertukar status.. Saat ini, rumah memang kelam kabut. Sibuk dengan persiapan perkahwinan abang. Adik beradik yang lain dah mula berkumpul. buat abang rudi.. "selamat pengantin baru". Mungkin titipan ini boleh menjadi satu panduan buat abang,



Perkahwinan itu bukan hanya menghalalkan apa yang haram dilakukan oleh seorang lelaki dan wanita, tetapi hakikat kepada perkahwinan itu adalah perkongsian hidup, amanah dan tanggungjawab untuk membawa seluruh isi keluarga sama ada menuju ke syurga atau neraka. Kerana janji Allah itu pasti, kematian itu menanti, seksa kubur itu benar, syurga dan neraka itu ada, dan di situlah destinasi terakhir manusia. Kerana Allah telah berfirman :

"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu." (Surah at-Tahriim: ayat 6)

Tatkala lafaz “aku terima nikahnya” disahkan oleh para saksi, bermulalah perkongsian kehidupan di mana kita mempertaruhkan baki umur yang dipinjamkan oleh Allah Yang Maha Penyayang sama ada digunakan dengan sebaiknya atau sebaliknya. Kerana itulah persediaan kepada sebuah perkahwinan yang diredhaiNya, membina baitul muslim amat-amat diperlukan. Dunia remaja hanya sekali, ia bukan untuk seronok-seronok kerana yang ‘hanya sekali’ itu tak kan datang lagi. Andai tidak dipenuhkan dengan ilmu dan membina jati diri bersulamkan taqwa, pasti penyesalan yang akan menanti di kemudian hari.

Membina Baitul Muslim menjadi impian saya dan tentu juga kalian. Apakah Baitul Muslim? Baitul Muslim adalah satu konsep untuk kita nampak keperluan wujudnya keluarga yang diredhai ALLAH, keperluan mencari isteri atau suami yang diredhai ALLAH, keperluan mentarbiyah anak agar membesar dalam keredhaan ALLAH, seterusnya menjadikan keluarga kita keluarga contoh kepada masyarakat. Subhanallah indahnya =) 
Saat mendengar penceramah berbicara mengenai peranan suami dan isteri, pengurusan masa, wang dan ekonomi, pengurusan stress dan konflik, namun amanah menjadikan zuriat seorang yang ‘menjadi’ masih terletak di tangga nombor satu di hati saya. Anak adalah amanah daripada Allah dan kelak Allah akan bertanya setiap penanggungjawaban ke atas amanah tersebut sama ada kita telah memeliharanya atau mensia-siakannya.

“Setiap kalian adalah pemimpin dan bertanggung jawab atas kepemimpinannya. Seorang imam adalah pemimpin dan bertanggung jawab ke atas rakyatnya. Seorang suami adalah pemimpin dalam keluarganya dan bertanggung jawab ke atas kepemimpinannya. Seorang isteri pemimpin di rumah suaminya dan dia bertanggung jawab ke atas kepemimpinannya.” ( Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim )

Luqman Al-Hakim adalah salah satu contoh seorang bapa yang sangat menyedari akan tanggungjawabnya. Allah sendiri telah merakamkan nasihatnya kepada anaknya:
“Wahai anak kesayanganku, jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit ataupun di bumi, sudah tetap akan di bawa oleh Allah (untuk dihakimi atau dibalasNya), kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya, lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi. (Surah Luqman: ayat 16)

"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan dan laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu, sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki mengambil berat melakukannya.” (Surah Luqman: ayat 17)

Jelas di sini Luqman seorang bapa yang sangat menyedari akan tanggungjawabnya dalam mendidik zuriatnya. Wahai anak kesayanganku, wahai anak kesayanganku Luqman memulakan bicaranya, lembut dan bermakna sungguh nasihatnya buat permata hatinya. 
Setiap orang mengimpikan keluarga yang penuh dengan mawaddah, sakinah dan rahmah. Begitu juga saya dan semestinya kalian juga. Jika kita ingin jadi orang yang pertama sampai ke garisan penamat dalam larian 100 meter, sudah tentu kita perlu kepada latihan dan berlari dengan bersungguh-sungguh di hari pertandingan. Begitu juga dengan impian untuk memiliki sebuah keluarga yang penuh mawaddah, sakinah dan rahmah, ia haruslah bermula semenjak seorang lelaki dan wanita itu bercita-cita hendak mendirikan rumahtangga. Apabila batas pergaulan dipelihara dan keberkatan pertunangan dijaga, mudah-mudahan dengan kasih-sayang Allah, rumahtangga yang bakal dibina mendapat rahmatnya. Anak-anak pula menjadi dan mudah dididik.

Firman Allah SWT yang bermaksud :

“ Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kami pasangan hidup dan anak-anak yang menjadi penyejuk mata ( Qurratu’ayun ) dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.”( Surah al Furqan ayat 74 )

Kita selalu melafazkan doa seperti di atas, meminta agar dikurniakan pasangan dan anak-anak yang soleh ataupun solehah, apabila melihat kepadanya sejuk mata memandang, dingin kalbu merasakan. Tapi, renunglah kembali ke dalam diri, tanyakan pada diri, adakah kita telah berusaha ke arah itu ? Bukan sekadar meminta tapi berusaha memperbaiki peribadi diri (peringatan untuk saya juga). Anak-anak umpama pucuk manakala ibu dan bapa umpama akar. Jika akar telah rosak, manakan pucuk akan tumbuh dengan baik? 

Anak-anak adalah harta yang paling berharga bagi ibubapa untuk kebahagiaan di akhirat sana. Apabila nafas kita terhenti, apa lagi yang kita harapkan selain doa daripada anak-anak. Hanya doa anak-anak yang soleh dan solehah yang dapat menerangi alam kubur kita selain daripada ilmu yang bermanfaat dan sedekah jariah. Alangkah bahagianya kita jika anak-anak kita membesar menjadi seorang mujahid dan mujahidah yang dalam dirinya penuh dengan cinta kepada agama.

Sebesar hasrat kita, maka sebesar itulah kita perlu merancang. Perancangan yang teliti akan perihal didikan anak-anak sedari kecil lagi perlu dibuat oleh pasangan yang berhasrat untuk mendirikan rumahtangga. Kata-kata ini selalu mengingatkan saya, “kita telah membawa mereka lahir ke dunia, tapi bagaimana pula dengan pek bekal iman untuk mereka dihantar ke masa hadapan yang penuh cabaran?” ye..masa hadapan yang penuh cabaran..yang ketika itu kita telah tua..atau mungkin juga kita telah tiada lagi di dunia ini..masa hadapan itu yang penuh cabaran..

Allah telah berfirman yang bermaksud: 

“Dan tidaklah penghidupan dunia itu melainkan permainan dan kelalaian. Dan sesungguhnya negeri akhirat adalah lebih baik bagi orang yang berbakti. Oleh itu tidakkah kamu mahu berfikir.”(Surah Al-An’am : ayat 32)

Peringatan untuk diri saya sendiri dan kalian..
1.jika mahu anak-anak yang soleh dan solehah, berusahalah untuk menjadikan diri kamu soleh dan solehah dahulu (^_^) 
2.sentiasa ingat bahawa anak adalah amanah Allah yang akan ditanya di akhirat kelak.

Jagalah batasan pergaulan selagi syariat tidak menghalalkan. Jauhilah perkara yang melalaikan agar hati sentiasa ingat pada Tuhan. Moga saya dan kalian dikurniakan teman hidup yang soleh ataupun solehah dalam membentuk baiti jannati =)


Adik doakan yang terbaik buat abang. maaf, adik tak mampu nak hadiri majlis abang. Mungkin keluarga dan yang lain tak tahu, asbab sebenar adik tiada pada hari itu. Maaf, bukan niat adik untuk tidak berada di samping kalian menjadi saksi momen indah itu. Namun adik tak mampu. Biarlah... Hanya Allah yang mengetahui apa yang tersurat. Memang hati adik redha.. Namun luka itu masih ada. Tak mengapalah..hadirnya adik atau tidak tak membawa apa-apa kepentuingan. majlis tetap berlangsung bukan? Apa pun.. Adik sayang abang adik ni. 

No comments:

Post a Comment