Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Thursday, October 7, 2010

Racun Untuk Hidup

Seorang pemuda berjumpa seorang tok guru sambil berkata : "Guru,saya sudah bosan hidup. Sudah jenuh betul. Apa pun yang saya lakukan selalu kacau. Saya ingin mati'

Guru tersenyum, 'oh,kamu sakit.'

'Tidak guru,saya sihat. Hanya jenuh dengan kehidupan. Itu sebabnya saya ingin mati.'

'kamu sakit. Dan penyakitmu itu dikenali sebagai alahan hidup. Kamu alergi terhadap kehidupan.'

Sang guru memang benar. Banyak kali di antara kita yang alah terhadap kehidupan. Kemudian,tanpa kita sedari kita melakukan hal-hal yang bertentangan dengan norma kehidupan. Hidup ini berjalan terus. Sungai kehidupan mengalir terus, tetapi kita menginginkan status quo.

Kita berhenti di tempat,kita tidak ikut mengalir. Itu sebab kita jatuh sakit. Kita mengundang penyakit. Ketahanan kita,penolakan kita untuk ikut mengalir bersama kehidupan membuat kita sakit. Yang nama usaha,pasti ada pasang surutnya. Dalam hal berumah tangga, perselisihan kecil itu lumrah.

Persahabatan pun tidak selalunya kekal abadi. Kita tidak menyedari sifat kehidupan. Kita ingin mempertahankan suatu keadaan. Kemudian kita gagal, kecewa dan menderita.

'Penyakit itu boleh disembuhkan, asal engkau ingin smebuh dan bersedia mengikuti petunjukku.' Demikian kata guru.

'Tidak guru,tidak. Saya sudah betul-betul jenuh. Tidak, saya tidak ingin hidup.' Pemuda itu menolak tawaran guru.

'Jadi engkau tidak ingin sembuh. Engkau betul-betul ingin mati?'

'ya, memang saya sudah bosan hidup.'

'Baiklah,kalau begitu pagi esok engkau akan mati. Ambillah ubat ini. Setengah botol diminum mala mini, setengah botol lagi pukul 6 pagi esok. Engkau akan mati dengan tenangnya pada pukul 8 malam.'

Pemuda itu pula menjadi bingung. Setiap guru yang didatangi selama ini cuba memberikan semangat untuk hidup. Yang satu ini aneh. Dia bahkan menawarkan racun. Tetapi,kerana memang sudah betul-betul putus harap,pemuda itu menerimanya dengan senang hati. Pulang ke rumah,dia terus menghabiskan setengah botol racun. Dan, dia merasakan ketenangan yang tidak pernah dirasakannya sebelum ini. Begitu relaks,begitu santai!

Tinggal sehari semalam lagi sebelum dia mati. Bermakna dia akan bebas dari segala macam masalah. Malam itu, dia memutuskan untuk makan malam di luar bersama keluarga di sebuah restoran. Sesuatu yang sudah tidak pernah dilakukannya selama beberapa tahun kebelakangan ini.

Kerana mengenangkan itu akan menjadi malam terakhirnya, pemuda tersebut ingin meninggalkan kenangan manis untuk anak isterinya. Sambil makan,dia bersenda gurau. Sebelum tidur,dia mencium bibir isterinya dan berbisik :"sayang,abang mencintaimu. " Kerana malam itu adalah malam terakhir, ia ingin meninggalkan kenangan manis!

Esoknya bangun tidur,dia membuka jendela kamar dan melihat ke luar. Tiupan angin pagi menyegarkan tubuhnya,mengodanya untuk berjogging. Pulang ke rumah setengah jam kemudian,dia melihat isterinya masih lena,barangkali diulit mimpi indah fikirnya.

Tanpa mengejutkannya, dia masuk ke dapur dan membuat dua cangkir kopi. Satu untuk dirinya,satu lagi untuk isterinya. Kerana pagi itu adalah pagi terakhir,dia ingin meninggalkan kenangan manis! Si isterinya berasa aneh sekali.

Di pejabat,pemuda itu menyapa setiap orang,bersalaman dengan setiap orang.stafnya pun kehairanan.Dan sikap mereka pun turut berubah. Mereka pun menjadi lembut.kerana siang itu adalah siang terakhir,dia ingin meninggalkan kenangan manis!

Tiba-tiba,segala sesuatu di sekitarnya berubah. Dia menjadi ramah dan lebih bertimbang rasa,bahkan menghargai pendapat-pendapat yang berbeza,tidak seperti sebelumnya. Tiba-tiba hidup menjadi indah. Dia mulai menikmatinya.

Pulang ke rumah pukul 5 petang,isteri tercinta siap sedia menunggunya di laman. Kali ini, isterinya pula terlebih dahulu memberikan ciuman kepadanya: 'abang,saya minta maaf kalau selama ini saya selalu menyusahkan abang.' Anak-anak pun tidak ingin ketinggalan ' abah,maafkan kami semua. Selama ini abah selalu tertekan disebabkan oleh perangai kami.'

Tiba-tiba sungai kehidupannya mengalir kembali. Tiba-tiba, hidup menjadi sangat indah. Dia mengurungkan niatnya untuk membunuh diri. Tetapi bagaimana dengan setengah botol yang sudah dia minum,petang sebelumnya? Lalu,dia kembali mendatangi sang guru. Melihat wajah pemuda itu, rupa-rupanya guru sudah tahu apa yang terjadi.

'Buang sahaja botol itu. Isinya air biasa. Kau sudah sembuh, apabila kau hidup dengan kesedaran bahawa maut dapat menjemputmu bila-bila masa sahaja,maka kau akan menikmati setiap detik kehidupan. Leburkan egomu,keangkuhanmu, kesombonganmu. Jadilah lembut,selembut air. Dan mengalirlah bersama sungai kehidupan. Kau tidak jemu bosan. Kau akan berasa hidup. Itulah rahsia kehidupan. Itulah kunci kebahagiaan. Itulah jalan menuju ketenangan.'

Pemuda itu mengucapkan terima kasih sambil mengucup tangan guru yang disalaminya, lalu pulang ke rumah untuk mengulangi pengalaman malam sebelumnya. Konon, dia masih mengalir terus. Dia tidak pernah lupa hidup dalam kekinian. Itulah sebabnya,dia selalu bahagia,selalu tenang,selalu hidup!

No comments:

Post a Comment