Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Thursday, September 29, 2011

Mari Main Masak-masak.. ^____^" : Cucur Udang

Assalamualaikum WBT..

Masih lagi mood masak.. Mungkin disebabkan stress (nak berhenti kerja dah), maka mood untuk membuat posting dakwah terhenti seketika.. Tak mengapalah.masak ni pun satu dakwah juga kan? Dakwah bagaimana menjaga keharmonian rumahtangga. Maklumlah, memasak pun satu cara nak tambat hati suami, dan biasanya pandai memasak merupakan satu bonus bagi seorang perempuan bagi menjadi calon isteri yang solehah.. InsyaAllah.

Hm..sapa suka makan cucur udang? Saya suka tapi dulu saya tak pernah buat. Entahlah, mungkin tak berapa tahu resepi yang paling best. Tapi sejak duduk rumah ummi, saya dah pandai buat, sebab ummi yang ajar. Tapi biasalah..saya suka derhaka bab memasak ni.. Selalu modified resepi ikut selera sendiri.. (maaf ummi)

Mudah je nak buat cucur udang ni.. Dah la mudah, sedap pula tu. Ada sekali saya buat untuk Kak Syue, bukan main suka suaami dia makan cucur udang.. Lepas tu saya buat di taska pula..pun habis. Hehe, lebih sedap bila makan panas2 tambah ada sos pencicah dia.. Ok, ni saya tepek resepi cucur udang

Bahan-bahan Cucur Udang
15 ekor udang (saiz sederhana)
1/2 kg tepung gandum
2 sudu tepung jagung
4 keping roti putih (potong dadu)
1 biji bawang besar (potong dadu)
1 cawan air panas (jangan panas sangat)
1 cekak daun kucai (dihiris)
segenggam tauge 
3 batang daun sup (dihiris)
garam secukup rasa


Cara-cara
Mula-mula kupas kulit udang..isi udang dicincang kecil.. Manakala kulitnya jangan dibuang, blender dengan air panas kemudian tapis. Air tapisan tu untuk dibancuh dengan tepung..
Masukkan semua bahan (kecuali air) di dalam mangkuk, gaul sebati. Kemudian masukkan air tapisan tadi. Agak-agak adunan pekat, tambah lagi air suam (air suam menjadikan cucur lembut walaupun sudah sejuk)
Panaskan minyak, dengan menggunakan hujung sudu, masukkan adunan ke dalam minyak. Goreng sehingga warnanya kekuningan.

Tips: Untuk dapatkan bentuk yang cantik, boleh celupkan hujung sudu dengan minyak panas sebelum mengambil adunan cucur. Roti akan menajdikan cucur lembut..kalau tak nak guna pun tak pe...


No comments:

Post a Comment