Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Monday, August 1, 2011

Sembang-sembang Ramadhan...

Assalamualaikum WBT...
Alhamdulillah..syukur pada Allah kerana dipertemukan dengan Ramadhan..

Hari ni berakhirnya hari pertama Ramadhan.. Alhamdulillah.. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik berbanding Ramadhan seterusnya..Di samping mempertingkatkan amalan dengan membaca al-Qur'an (berusaha untuk khatam).. Bulan Ramadhan kali ini jugalah sebenarnya bulan untuk kami sekeluarga mempereratkan lagi hubungan.. Yelah, sahur bersama..berbuka puasa bersama.. Terselit juga kenangan di hari pertama berpuasa ni..

Bangun pukul 4.00 pagi. Terlewat sikit, nasib baik dah masak nasi malam tadi. Terus tumis sayur buncis..Tumis ikan bilis goreng dengan bawang dan cili api.. dan last sekali goreng ayam untuk budak2. Oh ya, pagi-pagi ni kami tak makan lauk yang comoplecated. Tak ada gulai ke..asam pedas ke.. sebab memang akan dipandang sepi saja la.. Yang laju mesti ikan bilis berlada ni. Abah memang bersahur pukul 4.30 sebab pukul 5 dia dah ke masjid. Sebab tu kami sahur awal.. Walaupun disunatkan melewatkan sahur. Tapi dekat-dekat nak imsak tu kami makan la kurma... (yang ni buat saya terkulat-kulat). Lepas sahur terus kemas dapur, basuh baju dan buat kerja rumah... Jadi tengah hari tak lah penat sangat.

Bila nak uruskan diri sendiri memang mudah, tak perlu sangat nak fikirkan soal juadah sahur dan berbuka..makan saja apa yang ada. Tapi bila ada 14 mulut yang nak disuapkan..nak tak nak bila pukul 1 lebih, dah mula risau..Buka puasa apa ya hari ini. Lebih-lebih lagi ada 2 mak buyung yang sakan mengidam nak makan itu makan ini... Ditambah lagi 6 orang askar kecil yang perlu dipancing seleranya agar tetap berpuasa.. Yang membanggakan, my "baby" Nabil yang berusia 6 tahun dah puasa penuh sehari. Syabas..Ada minta nasi ayam.. ada minta mee soto..kue teow goreng la.. popia la..karipap la..bla..bla..bla.. adoi la..
Pening punya pening nak makan apa..last-last masak saja ikut tekak sendiri.. Huuu, sapa suruh tak nak tolong kat dapur. Pukul 3 lagi dah mula siapkan bahan... Cucur udang dibancuh.. Abah bawa balik ketam..so kukus. Ada ikan sembilang den masak asam pedas. Pastu sebagai tambahan..ada la mee goreng. Macam banyak kan..kan..kan... Tapi kuantiti sedikit. Lagipun mak suruh bagi kat jiran sebelah menyebelah.. Jadi memang tak ada yang lebih dan membazir.

Anak sedara merengek juga nak ke bazaar tapi saya tak layan.. kalau nak ajak la abah diorang. Pergi juga tapi beli air je. Kalau ajak mak cik nurin dia ni...memang tinggal harapan la sebab mak cik nurin dia dah kata: tak nak pergi bazaar Ramadhan dah kali ini..

Ok la..itu untuk hari ni.. nanti ada masa sambung lagi. Oh ya..hari ni tak sempat nak tepek resepi.. InsyaAllah esok lusa saya kongsi ye.. esepi berbuka puasa..bersahur mahupun untuk hari raya nanti...InsyaAllah k.. Jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment