Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Wednesday, May 18, 2011

DI Setiap Kesulitan... Ada Jalannya..

Hidup tidak selalunya indah.. Langit tak selalu cerah.. Suram malam tak berbintang... Itulah lukisan alam...

Begitulah lirik lagu nasyid alunan kumpulan Hijjaz yang sering saya nyanyikan sewaktu pertandingan nasyid di sekolah. Mendalam maksudnya memang terkesan di hati.Ya, hidup ini memang penuh ranjau dan duri. Semua orang tahu. Namun tak semua orang memahami kesulitan dan kesukaran yang orang lain lalui kerana kita diuji mengikut kadar kemampuan kita. Setiap orang ada bahagian masing-masing. Berbeza masalahnya..berbeza cara penyelesaiannya. Kita boleh meluahkan kepada sesiapa saja apa yang kita alami namun sama sekali tidak boleh memaksa untuk orang lain meletakkan diri mereka dalam situasi kita.

Malah saya sendiri begitu mudah untuk menasihati orang yang ditimpa masalah sedangkan seringkali juga saya terjatuh dan tersungkur dek masalah yang saya hadapi. Keperitan dan kekecewaan dalm hidup seringkali menjadikan saya lemah tanpa disangka. Tatkala itu, malunya saya di hadapan-NYA. Diuji sedikit sudah goyah, apatah lagi jika diuji dengan ujian yang berat. Apalah sangat mehnah yang saya perlu telan jika nak dibandingkan dengan mehnah yang dihadapai para sahabat dan para syuhada'.. Subahanallah..

Allah adalah pencipta manusia, maka Dia mengetahui bahawa pasti ada hamba-Nya yang akan bersedih akibat mengalami “zaman kejatuhan”. Malah, Rasulullah SAW sendiri pernah bersedih antaranya apabila diusir dan dikasari penduduk Taif sehingga kepalanya berdarah, ketika cuba berdakwah selepas kematian isteri, Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib.
Imam al-Ghazali dalam kitabnya, Mukashafah al-Qulb: menerangkan barang siapa ingin selamat daripada azab Allah, dapat pahala dan rahmat-Nya serta masuk syurga, hendaklah dia menahan nafsu terhadap keinginan dunia, selain sabar menghadapi kesulitan dan musibahnya.
Bila kita merasakan kita sedang jatuh...maka cubalah untuk mengenang nasib orang yang telah tersungkur. Dan ambillah iktibar daripada mereka.. Allah tak akan mengubah nasib hambaNYA melainkan dengan usaha hambaNYA itu sendiri.. 
 Seperti lagu Maher Zain.. InsyaAllah...ada jalannya...
Ya, saya diuji..diuji dengan penyakit...diuji dengan kesempitan kewangan... diuji dengan kekosongan hati yang tidak berteman.. diuji dengan masalah yang dihadpi sebagai orang menumpang.. Maka saya sedar, Allah sedang berbicara dengan saya..
Bagaimana mudahnya saya menuturkan nasihat sebelum ini..Ya, kita diuji dengan apa yang kita perkatakan.. Dan inilah ujian untuk saya..
Maka apa yang harus saya lakukan sekarang?
Pohonlah dengan penuh tawaduk dan berharap kepada-Nya di samping berusaha mengubah keadaan, nescaya Dia perkenankan. Hal ini kerana itulah janji Allah menerusi firman-Nya bermaksud: “Berdoalah kamu kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu.” (Surah al-Mukminun, ayat 60)
berusahalah mencari jalan dan memohon sepenuh hati kepadNYA agar dipermudahkan urusan.. dan diberikan petunjuk.. Semoga saya menemui apa yang saya cari.. InsyaAllah.. Mohon doa dari kalian...

No comments:

Post a Comment