Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Monday, March 7, 2011

Jangan Banyak Mengeluh..

Alhamdulillah..hari ini sempat saya mencuri masa untuk mencoretkan sesuatu di blog saya yang sudah berhabuk ini. Kesibukkan menguruskan kerja dan diri sendiri menjadikan saya tidak cukup masa untuk meneruskan penulisan saya.. lantas ada diantara post saya sekadar diceduk daipada blog lain..selagi ilmunya mendatangkan manfaat bersama.

Hidup menumpang, itulah yang boleh diibaratkan pada diri saya.. Ye, sememangnya sudah 5 bulan saya hidup menumpang. Sekejap di rumah ummi..sekejap di rumah Kak Syuhada. Sukarnya hanya Allah saja yang tahu. masih menunggu rumah yang saya mohon dibaik pulih. InsyaAllah..Namun bukan itu yang saya nak highlightkan di sini sebaliknya saya nak kongsi satu dua kisah.. Saya tak tahu kenapa, sejak dua menjak ni terlalu banyak keluhan yang saya dengar.. yang dikongsikan bersama. Mungkin saya lebih suka mendengar daripada mengulas. Kadang-kadang saya beri pandangan namun ikut keperluan. Bila direnung kembali apa yang mereka katakan..saya muhasabah diri saya. Ya, saya dulu pun sama macam mereka.. Bila baca balik post2 yang terdahulu, banyak juga keluhan yang saya suarakan.. lantas saya termalu sendirian.. Terdetik di hati, kenapa terlalu banyak keluhan yang dihamparkan? Sedangkan terlalu bayak rahmat Allah yang melimpah dalam hidup kita?

Ujian Allah pasti menimpa semua makhlukNYA..Hakikat kehidupan ini adalah ujian dari Allah s.w.t. Kesenangan dan kesusahan yang dialami oleh seseorang bukanlah pada hakikat yang sebenarnya. Firman Allah s.w.t;
Maksudnya; "Alif laam miim. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: 'Kami Telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya Kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 1-3).


Firman Allah s.w.t; Maksudnya; "Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dia dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia akan berkata: "Tuhanku telah memuliakanku".(Surah Al-Fajr ayat 15)


Lihat, betapa di sebalik ujian, sebenarnya Allah telah meningkatdarjat kita sebagai hambaNYA selagi kita redha dan bersyukur atas ujian itu.


Keluhan demi keluhan hanya menjadikan kita semakin lemah hingga buta akan nikmat dan rahmat yang selama ini Allah kurniakan kepada hambaNYA. Semakin banyak kita mengeluh sebenanrnya menjadikan kita hilang kepercayaan pada diri.. Dan banyak mengeluh juga boleh menyebabkan kita bersangka buruk kepada Allah.


 Pandanglah ke bawah utk sedar nikmat yg melimpah.. Pandanglah ke atas utk insaf amalmu yg terbatas.. Moga di situ nanti.. Takut dan amalmu bersemi..


Sentiasalah berpegang pada kata2 ini.. Setiap apa yang berlaku..janganlah kita bandingkan dengan orang yang berada di atas kita, sebaliknya bandingkanlah dengan org yang ada di bawah kita.. InsyaAllah hati kita akan tenang.. Amalkanlah..

No comments:

Post a Comment