Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Tuesday, March 15, 2011

Jalan-jalan ke Terengganu...

11.03.2011: hari yang dinanti-nanti.. Aku, Ummi dan Nisa'e menunggu di stesen bas Larkin untuk ke Terengganu. 5 jam menunggu di sana sesuatu yang memenatkan ditambah dengan perjalanan yang memakan masa lebih 8 jam menambah lagi kesengalan tulang belakangku.
12.03.2011: Subuh lagi kami tiba di Kuala Terengganu. Menunggu ketibaan sahabat yang lain. Dari jauh dah nampak kelibat Kak Najihah dan diikuti Kak Supriyani. Aku, Nisa'e dan Kak Yani bertolak ke Hotel Midtown manakala Ummi dan Kak Jihah menunggu Iffah yang tiba lewat. Sambil menunggu masa check in, kami mencari gerai bagi mengisi perut yang kosong sedari malam tadi. Sempat menjelajah sekitar bandar Kuala Terengganu. jalan-jalan ke Pasar Payang bersama jeng..jeng..jeng. (hahaha). Bilik yang hanya untuk 2 orang, kami sumbat dengan 6 orang, memang penuh tapi happening. lepas Asar kami ke Kuala Ibai, rumah ustaz Alhaudie. pening..pening..pening.. Tiba-tiba ada problemma kat bahagian memasak. Dan seperti yang ku jangka.. Ummi dengan selambernya menyerahkan tugas itu kepadaku.. Aku??? Alaaaa..baru ingat nak makan makanan Terengganu. Malam lepas isya' ingat nak gi Mydin beli barang. Tapi kasihankan seorang sahabat ikhwan yang baru sampai (naik motor dari KL ke Tganu), maka kami memenuhi sessi melantak. Makan simple-simple. Kemudia bergegas ke Mydin (walaupun ada lagi 40 minit sebelum Mydin tutup) Pergh...bayangkan dalam masa 30 minit, kami dikehendaki mencapai semua barangan yang diperlukan untuk memasak sepanjang 2 hari program. kelam kabut tapi akhirnya kami berjaya!!! malam tu balik..kami kepenatan. Tidur mati.

13.03.2011: Hari pendaftaran. tapi lepas subuh kami dah bertolak ke rumah ustaz Alhaudie. Sampai je terus ke dapur membantu Kak Ani (isteri ustaz) memasak. Disebabkan awal-awal lagi ummi dah berikan tugas di dapur dengan aku..maka sampai ke tengah hari la aku terperap kat sana. Seronok bila dapat jumpa sahabat sahabat halaqah.net. Ustaz hasin..Kak Keju.. Aliya..Suhaila dan yang lain-lain. program memang padat sampai tak cukup rehat. petang lepas Zuhur ada ceramah.Lepas ceramah aku perap ikan pari dan ikan kembung. Ops, sebelum tu Kak keju dengan ibu ustaz siang ikan sebab kalau serah kat aku..alamak tak serupa ikan la jawabnya...sambung malam ada ceramah di Masjid Kg Kolam.. Tapi yang paling best, malam tu lepas ceramah ada bbq..Berpeluh-peluh Pak Long dan naim nak hidupkan api. kesian.. Makanannya??? sedapnya...... Alhamdulillah, semua makanan habis.

14/03/2011: Sarapan pagi ustaz tempah nasi dagang, so aku dan Kak yani tinggal buat air. Lepas makan, kami buat mural di PASTI manakala peserta ikhwan pergi bersihkan kubur. Mula-mula macam tak cantik je mural tu tapi lama-lama cantik juga.. hahaha..Tengok jam dah pukul 11, Kak keju tak datang-datang. padahal dia yang sepatutnya masak nasi ayam. jadi, bila tengok masa dah makin suntuk, akulah yang mengambil alih tugas dia (mengelat!!!!!!!). Nasib baik Kak Ani dah start goreng ayam dan potong sayur. Aku tinggal masak nasi, sos dan sup. Ayam tu dah diperap daripada semalam jadi memang mudah la kerja hari ni.
Lepas makan, masuk waktu Zuhur. kena cepat sebab pukul 2 ustaz Azhar idrus nak datang. Adakan sessi soal jawab bersama beliau. Lepas tu kemas barang di homestay dan ke dapur untuk masak mee hoon. Lepas Asar baru dijalankan aktiviti penyampaian hadiah.. Pukul 6 kami bertolak p[ulang. Masa ni sangat sedih. Tapi malunya....sempat juga yang menyakat aku. cehh, tak apa..tak apa.. ada lori ada bas.

Aku naik kereta kak keju dengan Ummi dan Nisa'e. yang lain ada yang naik bas..motor dan kereta. kami tak balik ke Johor sebaliknya ke KL dulu. Pukul 3 pagi sampai di rumah anak ummi, tumpang sekejap di sana.

15/03/2011: Pukul 8.00 pagi bertolak ke Johor bahru. Sampai rumah mak pukul 3 petang..zzzzzz

No comments:

Post a Comment