Hidup ini mesti ada tujuan.... Tujuan menuju ke jalanNYA.. Mengenali siapa kita sebenarnya... Sebagai seorang hamba yang menunaikan hak kepada Tuhannya... Allahu Akbar...

Friday, August 20, 2010

Nak Jalan Sambil Tutup Mata...

Hari ni 10 Ramadhan... Alhamdulillah, aku dapat menjalani ibadah puasa dengan gembira, sebab sekian lama berpuasa di asrama dan rumah sewa, tahun ni aku berpuasa sepenuhnya di rumah. Seronok berbuka bersama keluarga terutama dengan kerenah anak saudara yang berlima. Nabil baru berusia 5 tahun, tapi dah mula sibuk nak puasa walaupun kadang-kadang mengelat juga. Itu bab puasa dengan family... La ni nak kongsi kisah 1 hari di hari puasa.. Balik dari kerja, Aisyah dah tunggu kat depan pintu. Dengan muka penuh pengharapan (cehhh!).

"Cik, jom gi bazar." Kata Aisayah
"Alah, cik penat la chah.. esok je la," balasku acuh tak acuh. Aisyah hampa. Dia masuk ke dalam.. (rupa-rupanya ngadu kat abah. Hampeh betol).. Bila abah dah hulur duit, tak kan aku tak nak pergi pula kan. Jadi pergi la juga. Jam masa tu baru pukul 6 petang. 

Sampai kat bazar... Mak oiiii!!!!! Sesaknya.... Tak boleh nak lalu. Ramai sangat orang. Ikutkan hati, nak je aku patah balik..tapi tak nak hampakan budak-budak tu. So, aku pimpin Nabil. Aisyah dan Alia aku suruh jalan kat depan. Aku bagi mereka sorang RM3 dan biar mereka buat pilihan mereka sendiri. Aku pun jalanlah dengan Nabil dan 2 orang kakaknya.. Sambil tu, elakkan diri juga dari berhimpit dengan lelaki. Tapi dalam pada masa yang sama..lemah rasa bila mataku menjamu pemandangan yang kurang enak. Nak je aku jerit..kalau ye pun nak tempah neraka..hormatlah sikit pada orang yang nak kejar syurga!!! (Bak kata seorang sahabat..) Yang lelaki..apa salahnya pakai seluar panjang. Itu lelaki, belum sentuh yang perempuan lagi tu. 

Habis je anak-anak sedaraku membeli..kami terus blah.. Haha ini baru namanya beli belah. tak sanggup nak tunggu lama kat bazaar tu. Kalu boleh jalan pun nak tutup mata. Tak mo bukak dah. Seksa..seksa..

Itu kisah kat bazaar. Balik tu, masa buka puasa, aku rasalah apa yang dibeli anak sedaraku.. Murtabak satu RM3. Tapi aku rasa macam makan roti canai.. Tak macam makan murtabak. Alahai, kalau ye pun nak berniaga..janganlah sampai macam ni sekali. Dah la kecik je murtabak tu.. daging pun tiga empat butir je.. yang penuh, bawang. Air tembikai dah jadi air gula.. Belum lagi kuih muih yang tak cukup santan. Ada yang dah masam dah (tanda kuih tu kuih semalam tapi dijual balik). Bukankah menipu namanya. Berkat ker rezeki tu agak-agak? Apa nak jadilah...

No comments:

Post a Comment